onsdag 28 juni 2017

Några tankar om sommar, utmattning och njutning…


Sommaren är för mig en tid för njutning; att få göra sådant som man tycker om att göra i stort och smått. Att ta en promenad tidigt på morgonen och höra fåglarnas kvitter och känna hur daggen lyfter alla dofter till en ljuvlig doftsymfoni. Att plocka och äta stora lass av jordgubbar, hallon och blåbär. Att sitta ute och läsa sent på kvällen. Att göra yoga i solen på gräsmattan och meditera i skuggan. Att busa med dottern och åka och bada med picknickkorgen i högsta hugg. Att dansa, skratta & leka. Sommaren är helt enkelt en tid då det är lätt att må bra!

MEN, allt det här tar också energi! Jag har förvisso äntligen fått koll på min stressbro; det finns energi och jag återhämtar mig relativt snabbt när jag utsätter mig för stress (läs: aktiviteter). Det blir alltid ett par dagar med trötthet och minskad uthållighet som kräver återhämtande vila, innan jag är på fötterna igen. Jag har lärt mig att det är så mitt liv fungerar nu! Jag behöver få göra det jag mår bra av för att orka göra sådant som är mindre roligt (jobba, städa, tvätta, laga mat)… Ja, för att vara ärlig,  så placerar sig de uppgifterna inte särskilt högt på priolistan så här års. Lek och njutning går först!!

Hur bemöter man då omgivningens tankar och kommentarer om ens energi?? Typ ”Du är ju så pigg och glad, du kan väl jobba heltid/göra det och det utan problem?” Ja, de ser antagligen bara när man gör det man mår bra av och hur bra men verkar må då, men de har inte en aning om vad det kostar i energibrist kommande dagar… Jag råder dig att inte gå in i den andres tankebanor och börja tvivla på och trycka ner dig själv. Nej, lyssna på dina behov och var snäll mot dig själv! Möt den andres kommentar med ett leende och gå därifrån! Känner du att du behöver förklara dig så gör det kort och tydligt: ”Jag gör det här för att det får mig att må bra,  och det är det du ser, men du har ingen aning om vad jag stångas med annars…”
Så med detta vill jag önska dig en härlig sommar då du prioriterar det DU mår bra av och då du är snäll mot dig själv när du har gått över gränsen!
Artikel och bild från; http://www.stressrehab.se/2017/06/23/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar