tisdag 7 november 2017

Ordination yoga


Man skulle kunna tro att det är bland det enklaste i världen att meditera. Jag menar, hur svårt kan det vara att bara sitta rakt upp och ned och bara vara i ynka 5 minuter? Att göra ingenting, bara observera utan att prestera eller värdera. Det är mycket svårare än man skulle kunna tro.

Jag har gått på yoga i över 8 år, och tre eller fyra terminer har jag även gått på zenmeditation. Min erfarenhet är att utöva yoga är enklare. För där kan du fokusera på rörelserna i kombination med din andning. Men meditation är svårt. Riktigt svårt. Ändå är det så viktigt. Kanske är det just därför det är så viktigt.

Vi är så präglade på att alltid göra, alltid prestera. Så fort en ledig stund dyker upp så tar de flesta idag upp sin mobil och skrollar igenom flödet på Facebook, Instagram, Youtube eller kollar igenom sin inbox på mailen. Det är ingen hejd på hur mycket härliga intryck vi kan få och så mycket spännande det finns att titta på och läsa om.

Men faktum är att om vi aldrig lär oss att stanna upp och bara vara så tappar vi vår egen inre kompass och kommer förr eller senare att gå in i den berömda väggen. Stress är i sig inte farligt, men brist på återhämtning är enormt farligt. Därför är meditationen så viktig för mig. Har du svårt att bara stilla vara och låta ditt fokus gå till andningen?

Då vill jag tipsa om podcasten  @yogadoktorn som jag precis hittat till. Första avsnittet har jag redan lyssnat på fem eller sex gånger och Elin Sandberg talar direkt in i mitt hjärta. Hon pratar om att yoga (och meditation) handlar om att plocka bort. Ni bara måste lyssna på detta, även ni som inte är med i meditationsutmaningen. Detta är så mycket klokskap på 20 minuter. I avsnittet får du även en guidad meditation på drygt 10 minuter. Lyssna, och lyssna igen.

Citat från Instagramkontot saraseviga: https://www.instagram.com/p/BbNBJtSlsfe/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar