fredag 4 mars 2016

Lindringstips på ångest och oro

Bild från: http://lovingliving.se/panikangest.html

Ångest, orostankar/oroskänslor och panik är något man mer än gärna vill fly ifrån. Det är något man absolut inte vill uppleva.

På Facebook ställde jag frågan vilka lindringstips ni har och här kommer en del av tipsen som kanske kan hjälpa dig.


Amanda: Mitt har fått försvinna med hjälp av KBT-terapi, rekommenderar verkligen terapi."

EllenorAtt ta en promenad o få upp pulsen har funkat för mig. Gärna med någon person vid min sida som jag är trygg med. Överhuvudtaget att träna (när man har kraft till det) så pulsen går upp lindrar o är ångestdämpande på lång sikt."

Carina: Utevistelsen är något som jag upplever mkt positivt, man får som en paus i allt jobb som hjärnan gör under en livskris. Sen något som funkar mkt bra för mig är musik, börjar med något låt som får mig att gråta så tårarna sprutar typ Sara Lövgrens "När inget vet" och "Gabriellas sång"
Sen övergår jag till något som får mig att sjunga av glädje. Otroligt förlösande och ångestdämpade tycker jag.

Tina: Yoga och djur. I mitt fall mina katter. Dom känner direkt hur jag mår och lämnar mig inte förrän jag mår ok. Det funkar även med hästar. Dom är fantastiskt generösa med sin energi.

Ulrika: Yoga, duscha,promenad, stå/sitt/ligg still och låt den otäcka vågen gå över, tvätta händerna med iskallt vatten. Handlar det om att ångesten kommer söndagkväll pga arbete. Säg upp dig och gå aldrig dit mer!

Carita: Andningen..... Den är A å O... Lång inandning genom näsan ända ner till tårna. Sedan en sakta, lugn utandning via munnen. 

Veronika: Ut i naturen (jag med min hund ), fokus på naturen och upplev med alla sinnen, gör det i lugn och ro, hitta platser att stanna på och bara vara och känna naturens ro och energi..

Kommer ångesten t ex på natten försök att ta dig till dina platser/plats i tanken...

Carina: Långa djupa andetag. Fokusera på andetagen. Kroppen får syre och blir av med koldioxid. Det är lätt att få andnöd och andas ytligt när man blir orolig.

Tuija: Vill man ha något som man kan äta så rekommenderar jag Theanine, Plus Mediyoga..svinbra! Även samtalskontakt.

Johanna: Andas i fyrkant!

Övriga svar jag fått är: meditation, yoga av något slag, umgås med djur, bli omkramad av sin partner, prata av sig, skriva av sig.

Har du ytterligare tips på att lindra ångest får du gärna kommentera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar