fredag 6 januari 2023

Boktips

 HJÄRNTRÖTT - Min resa tillbaka till livet En berättelse om min väg tillbaka till livet, ifrån en mycket svår utbrändhet. Från att ha varit en stark och fullt fungerande människa med många bollar i luften till att bli mycket liten, rädd och skör och där jag får uppleva hur sårbart mitt liv och min kropp är.

Upplevelsen av att rasa helt i kropp och själ samt vilken enorm svårighet och ett mycket långt och mödosamt arbete att ta sig tillbaka till livet. Svårigheterna man stöter på när hjärnan inte längre orkar. Men även hur viktigt det är med stöd tro och hopp för att läka sig frisk igen. 

Ni får följa med på min resa genom "ups and downs" där jag hittar verktygen att hjälpa min stackars överbelastade hjärna att sakta få läka. Den fantastiska upplevelsen att mot alla odds få sin revansch och att få förmånen att hitta ett nytt bättre och mer harmoniskt liv. Att njuta av det lilla och att fånga dagen. Att tillåta sig att vara i nuet - Idag är idag.

Länk: https://www.bokus.com/bok/9789189286276/hjarntrott-min-resa-tillbaka-till-livet/



Är det så här det känns att leva? Har jag glömt hur det var?


Sju år efter sitt utmattningssyndrom berättar Emma personligt om livet som är nu. Om trygghet, mod och ny energi. Men också om hjärnspöken, förvirrande tandborstar och ambulansbesök.

Våga leva igen är den fristående uppföljaren till Emma Holmgrens första bok Våga vara rädd som sålt i 15 000 exemplar och beskrivits som en av de bästa böckerna om utmattningssyndrom. I denna bok är det Emmas personliga berättelse som är i fokus, för att ge hopp om det friska livet efter ett utmattningssyndrom. 

Länk: https://www.bokus.com/bok/9789198528862/vaga-leva-igen-efter-utmattningssyndrom/



Den ofattbara hjärntröttheten handlar om det vi i dagligt tal kallar hjärntrötthet men som i själva verket är en energilöshet och en känsla av orkeslöshet orsakad av sjukdom eller skada. Boken ger en introduktion till vad hjärntrötthet egentligen är, hur hjärntrötthet uppkommer och hur tillståndet kan diagnostiseras och behandlas. Bokens många korta personliga berättelser är avsedda att ge en djupare förståelse för vad hjärntrötthet innebär och hur det faktiskt upplevs att vara hjärntrött.

Boken vänder sig till studenter inom vården, till vårdpersonal i primärvården och inom kommunal verksamhet, som hemtjänst och boendestöd, samt till myndigheter såsom Försäkringskassa och försäkringsbolag. Självklart vänder vi oss även till drabbade och anhöriga och till alla andra som önskar fördjupad kunskap och förståelse. Vi hoppas att denna bok ska öka medvetenheten och kunskapen om hjärntrötthet och inspirera till vidare forskning.

Länk: https://www.bokus.com/bok/9789144136547/den-ofattbara-hjarntrottheten/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar