onsdag 6 april 2016

Vitamier och mineraler

Det är nog fler än jag som tycker det här med vitaminer och mineraler är en djungeln framförallt när man inte får hjälp via sjukvården om vilka brister man har.

Har ni tips på vart man kan vända sig för att göra en mineralanalys?

Gällande magnesium vilken sort bör man ta? Flytande eller fast? Eller kombinerad med andra vitaminer?

Vilka råd har du?


På Facebook gavs följande tips och förslag:

"Studio green i Örebro är inbitna proffs på hårmineralanalys. Ring dit och skicka en bit av ditt hår.
De är grymma!!!"

"Min läkare sade genast att jag skulle få magnesium utskrivet. Äter Emgesan 250 mg.2 ggr per dag. Med recept ingår den i högkostnadsskyddet."

"Läs på : Kropp i obalans.se Jag har varit hos Pia och det är nog bland det smartaste jag har gjort. Lycka till."

" Magnesium kan magen reagera kraftigt på, men det finns i sprayform som du använder på huden som också kan ta upp det." 

"Ta kontakt med homeopat eller biopat"

"Gå in på ancis.se"

"Eller prata med en dietist. God husmanskost rikligt med grönsaker o lite frukt innehåller nyttiga mineraler"

"Jag gjorde Es-Teck scanning (googla) hos homeopat. I Göteborg ligger även IFM-kliniken, näringsterapeut inom funktionsmedicin där Patrik Söderkvist är duktig (>1/2års väntetid)...även Peter Martin är känd inom functional medicine i Gbg...helhetshälsan och holistic är bra märken på produkter som magnesium"

"Jag rekommenderar Gunillas Mineralterapi Det var helt fantastiskt att träffa nån som jobbar som hon, jag önskar jag hade hittat henne efter min första utbrändhet."

"Magnecium, kalk och vit D samverkar för skelettet. Magnecium kan vara tufft för magen så den där sprayn låter ju bra, ska jag prova. D vit kan du ju köpa vilket kosttillskott du vill. Kalk har jag läst tas upp bäst av vävnaden i form av citrat. Alla apotekets kalktabletter innehåller karbonat och det är vad man använder i byggprodukter typ cement, limfog mm och kroppen har svårare att ta åt sig det. Somliga säger att det kläggar ihop kärlen. Jag åt det i 20 år för att förebygga benskörhet men benskörhet har jag fått ändå. Hade lite för höga calciumvärden i blod men hårmineralanalys sa att värdena i vävnaderna är på tok för låga. Eftersom jag fick en hjärtinfarkt stämmer det kanske att karbonaten sätter sig i kärlen och inte gör nån nytta för skelettet. Hårmineralanalys kan du nog googla på och välja vem du vill för jag tror alla prover skickas till samma laboratorium i USA, doktorn skriver utvärdering och rek och skickar med svaret. Både kosttillskott och lämplig kost.Spännande. Jag valde ett företag i Stockholm."

"De två böckerna jag delat nedan har jag läst och de har hjälpt mig oerhört mycket."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar