tisdag 19 juni 2018

Nu är det dig och ditt liv det gäller

Tänkvärt oavsett ålder
Idag vill jag skriva till er. Ja, dela med mig av erfarenheter jag fått under mina 52 år här på jorden, där jag även hunnit bli mamma till två söner.
– Har ni tänkt på att ni ska leva med er själva hela livet?
Och ni skulle säkert föredra att bo i ett slott före en koja, om jag frågade.

Men vet ni? Det viktigaste i livet är att trivas med sig själv, sen spelar det faktiskt ingen roll hur man bor, i vilken världsdel man bor, för i slutänden så kommer man alltid var ”sambo” med sig själv och sitt inre.

Det är viktigt att göra livet till en rolig intressant resa, och det är bara DU som kan göra den resan, och det är faktiskt så att livet har ingen ångerrätt med sig på köpet. Därför är det ditt eget ansvar att ta vara på livet.
Om du bestämmer dig för i tanken att livet är meningslöst och orättvist, ja då kommer säkerligen ditt liv kännas så.
Med det säger inte jag att livet alltid är en dans på rosor, då skulle jag ljuga för er.
Alla går igenom tuff saker, och vissa drabbas mer än andra. Ibland kan man tycka allt går emot. Men jag lovar, hur besviken man än blir i livet, hur mörkt och svårt än kan se ut ibland, så finns det alltid en lösning.
Något som kan var svårt för både ungdomar och vuxna vet ni vad det är?
Jo att ”blotta sig” att våga säga ”jag fixar inte det här själv” ”jag skulle behöva din hjälp”. Oftast tror man att det är ett nederlag att hamna på ”rygg” och behöva be om en hjälpande hand.
Uråldrigt tänk!

För det ska ni veta, att våga be om hjälp i situationer, det är det som får oss att växa och då har man oxå ett redskap att ta till, om man behöver. Och DU, om DU vågar be någon om hjälp, så visar du ochså öppet, att du finns till hands, om nån annan behöver din hand.
Nu står ni här unga och med massa drömmar och visioner om framtiden.
Några råd
Håll fast vid era drömmar. Och om nån skulle säga till er:, ah”det kommer aldrig att gå”. Sätt då på dig boxningshandskarna och tänd eld på ditt jäklar anamma, och tänk i stället: ”Jag ska allt visa er.” Håll kvar vid drömmen tills du verkligen har fått svar på om det kan lyckas.
Bli inte äldre och sitt och ångra dig, att du inte gav det en chans.
Drömmar och projekt kan ta många år, dom likom vill ligga och gotta till sig, ja mogna.

Och du! lyssna aldrig bara på EN åsikt om dina planer. Den som inte tror på dig, kommer säkert att missa något, och antagligen är denna ingen visionär som kan se det du se men rätt som det är träffar du rätt person..
”Förstå-sig-på-are” ska man akta sig för.
Ha nu ett ljuvligt sommarlov glöm inte att:
1 beundrar dig själv, du har oändliga möjligheter.
2 tänj på dina gränser.
Och kom ihåg en VM-mästare på 100 meter, har slitit hårt för att stå överst på prispallen.
Sjunk inte ihop som en hösäck, för ingen annan människa är värd mer än du.
Ibland i livet kommer vi till vissa vägskäl , där vi måste välja väg. I såna situationer brukar oftast många i din omgivning veta ”vad som är bäst”
Och ja, råd är bra och klokt att lyssna på, men i slutänden ska DU välja det som känns rätt i hjärtat för DIG.
Tidigare i livet har säkert mamma och pappa bestämt om du skulle spela fotboll rida eller gå på gymnastik, ibland händer det att föräldrar vill leva ut sina egna outforskade drömmar i sina barn men nu är det DIG och ditt liv det gäller, och jag är ganska säker på att du gör ett bra val.
Lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar