måndag 21 januari 2019

Känslor visar sig fysiskt

Hur påverkas kroppen av känslor ?

Det är fascinerande att se hur kroppen regerar när olika känslor får fäste i systemet. Speciellt om de hör till ett element där vi har obalanser eller svagheter. För mig blev det väldigt tydligt att hela kroppen reagerade på min sorg och lungan blev ansträngd. Jag kände bland annat av min astma som jag inte haft besvär av på länge. Det var inte så illa att jag behövde ta spray men den dök upp. För mig räckte det med att ta hand om mig lite extra, vara noga med att äta rätt saker och att saltmoxa. Det hjälpte för att kroppen skulle klara av att balansera sig igen.
Jag är fortfarande låg men ser till att inte fastna i sorgen. Jag försöker medvetet att hitta saker som tar mig ur känslan och jag hjälper mig själv på alla sätt jag kan. Det krävs Qi och Yang för att transformera känslor. Känslor är en stor belastning rent fysiskt för kroppen om de inte transformeras och vi fastnar i ett känslotillstånd. Får vi brist på Qi så kommer det att påverka transformationen av känslor. Vem har inte upplevt hur mycket värre problem och tankar känns när vi är trötta och slut ? Vi ska ha alla känslor men de ska vara ”lagom” starka, inte för länge och de ska förändras. Alla fem elementen har sin känsla och har vi obalanser någonstans så visar det sig på flera sätt bland annat påverkas vårt känsloliv.

De fem elementens känslor

Träelementet

Ilska är i ett balanserat tillstånd ett hälsosamt gensvar på stress, frustration och orättvisa. Så länge ilskan uttrycks varsamt och kontrollerat, hjälper den till att ”rensa luften”, lätta på spänning och återställa balansen. För mycket ilska skapar obalans i träelementet och dess organ lever/gallblåsa. På samma sätt som en obalans i träelementet kan skapa för mycket ilska och aggression. Att man säger att vissa personer är ”hetlevrade”, har inom kinesmedicinen en logisk förklaring då det innebär att man har för mycket hetta i levern. När ilskan blir för mycket och obalanserad kan det ge symtom som högt blodtryck, magsår och andra magrelaterade besvär och huvudvärk.

Eldelemetet

När eld-elementet är välbalanserat är dess känsla glädje konstant och harmonisk. Som en autopilot fyller den ständigt kropp, själ och sinne med en varm och avslappnad känsla av lycka och glädje. Men om elden i eld-elementet flammar upp för mycket så kommer den harmoniska glädjen istället övergå till att göra personen manisk, nervös, stressad och pratar snabbt och konstant. När glädje blir en obalanserad känsla kommer den skapa obalans och sjukdom i kroppen, såsom störningar i talet, insomnia, hjärtklappning och hjärtattack.

Jordelementet

När det blir för mycket av grubbleri och oro, stagnerar jord-elementets energi och problem uppstår. Tänkande och våra tankar är när de är balanserade klara och leder till någon form av handling. Oro är en känsla där personen alltid befinner sig i dåtid eller framtid… Men likväl som grubbleri och oro kan skapa obalans, så kan en svaghet och obalans i jord-elementet göra att man börjar grubbla och oroa sig väldigt mycket. Det visar sig ofta som tunghet i kroppen, viktökning, trötthet, depression, dålig matsmältning, magkatarr och ödem.

Metallelementet

Sorg är en känsla som om den är väl balanserad, ger oss erfarenheten av att hantera förlust och bearbeta sorg. Men om sorgen blir för stor, kommer din energi att dra ihop sig och saktas ner. Vanliga symtom som uppstår när sorg skapar obalans, är att kroppen blir stel vilket leder till problem i ryggrad och leder, förstoppning, IBS samt luftvägsproblem såsom kronisk bronkit, astma och lungfibros.

Vattenelementet


Rädsla som är känslan tillhörande vatten-elementet, är när den är hälsosam och balanserad en känsla som håller oss uppmärksamma, alerta och fyller oss med mod att möta allt som uppstår i livet. Men när rädslan blir obalanserad har den en förmåga att få vår energi att sjunka till botten och allt går långsamt och segt. Även vår förmåga att tänka och agera försämras, vilket leder till att allt vi kan tänka på är hur vi ska fly från känslan eller det som orsakar den. Desto djupare rädslan går in i kroppen så skapas känslor utav ångest och fobier. Kroppsliga symptom som dessa känslor kan leda till är urinvägsinfektioner, artrit, njursten, gallsten och olika sexuella problem.

Artikel och bild från: https://hermansdalsbloggen.com/2019/01/13/kanslor-visar-sig-fysiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar