tisdag 20 december 2016

Med magnesium försvann myrkrypningarna



Anders Högberg, 50 år, fick pirr och myrkrypningar i benen innan han skulle sova. Problemen blev så stora att han ibland var vaken flera timmar varje natt. När sambon kom hem med en burk magnesium var han skeptisk, men lät sig övertalas.
– Det hjälpte mig redan första kvällen. Nu har jag ätit magnesium i två år och kan inte vara utan mina tabletter, säger Anders.

Magnesiumbrist är mer vanligt än ovanligt idag. Brist på magnesium är faktiskt den näst vanligaste näringsbristen i västvärlden. Bara brist på D-vitamin är vanligare.
Magnesiumbrist kan uppstå om man har problem med tarmen och därför får ett nedsatt näringsupptag. Det kan också uppkomma som en biverkning av vissa läkemedel. Vanligast är att man inte äter mat som innehåller tillräckligt med magnesium. Det finns gott om magnesium i fullkornsprodukter, grönsaker, nötter och frön.

Snabbmat och processad mat innehåller lägre halter magnesium än hemlagad mat men även om man är duktig på att äta bra kan man få magnesiumbrist på grund av att även färska råvaror inte innehåller lika mycket magnesium som det gjorde förr. För mycket socker, alkohol och kaffe kan också minska upptaget av magnesium. En frisk person behöver minst 300 milligram magnesium per dag.

Många olika bristsymtom
Magnesiumbrist kan orsaka en mängd olika symtom. Allt från koncentrationssvårigheter och nedstämdhet till sömnbesvär, muskelsvaghet och darr i benen.
Och det var just problem med pirr i benen, eller det som också kallas restless legs, som Anders Högberg råkade ut för.
– Det började för lite drygt två år sedan. Jag hade lagt mig i sängen för att sova så började benen skaka och det kändes som om det kröp myror på insidan av benen. Det tog säkert två timmar innan jag somnade, berättar Anders.
Samma sak hände natten därpå och så fortsatte det.
– När det var som värst gick jag upp och traskade runt i huset. Ibland tittade jag på TV eller surfade på nätet. Till slut somnade jag av trötthet.

Besvär vid läggdags
Problemen uppstod alltid vid läggdags. Anders fick inga myrkrypningar i benen under dagtid.
– Det kom alltid när jag lagt mig i sängen för att sova, säger han.
Sömnbristen gjorde förstås Anders trött på dagarna. Han jobbar som vaktmästare på en idrottsanläggning vilket innebär att han går flera mil varje arbetspass.
– Jag blev trött av att jag sov för lite men jag kände mig även svagare i benen när jag jobbade, säger Anders.

Bättre syresättning i musklerna
Lösningen på problemet kom snabbt. Anders sambo, som är hälsointresserad, kom hem med en burk Super Magnesium från Great Earth. Eftersom mineralet bland annat motverkar kramp och muskelspänningar trodde hon att det skulle hjälpa honom.
– Jag var skeptisk, men gick med på att prova. Effekten kom redan första kvällen och då försvann alla mina tvivel, säger Anders och skrattar.
Studier har visat att magnesium har en lugnande effekt på kroppen och kan förbättra syresättningen i musklerna, men det finns ingen dokumentation på att magnesium hjälper mot restless legs.

Migränen har minskat
Efter att ha börjat med magnesiumkomplexet har Anders märkt att benen blivit starkare, piggare och inte är lika spända längre.
– Jag spelade en del ishockey i min ungdom och har fortsatt med det som en fritidssysselsättning. Efter att ha börjat med magnesiumtillskottet så känner jag mig inte lika trött efter ett träningspass. Jag är dålig på att stretcha men just den biten är lättare nu när musklerna är mer avslappnade, säger Anders.
Han har även märkt en välkommen ”biverkning” – han har inte migrän lika ofta som förut.
– Jag vet inte om det har med kosttillskottet att göra men tidigare hade jag migrän fyra-fem gånger per år och nu har jag haft ett migrän-anfall på två år, berättar han.

Benen pirrar inte längre vid läggdags
Sedan Anders började med tillskottet för två år sedan har han inte haft några problem med att benen pirrar när han ska sova.
– När jag åkte i väg en helg och besökte min mamma så glömde jag ta med burken och då kom problemen tillbaka, berättar han.
Nu har Anders magnesium i necessären så att han inte ska glömma dem när han åker bort.
– För säkerhets skull så har jag även några i jackfickan. De fungerar så bra så jag vill inte vara utan dem.

Fakta

Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna. Mycket beror på att maten vi äter ofta är hårt raffinerad. När helkorn och råris raffineras till vitt mjöl och vitt ris försvinner över 80 procent av magnesiuminnehållet. Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme, muskelfunktion och energiomsättning. Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion och till att minska trötthet och utmattning.

Magnesium vs kalcium
Förutom det låga magnesiuminnehållet i maten vi äter så förbrukas intaget när vi dricker läsk och alkohol. Raffinerad och fettrik mat ökar också förbrukningen av denna mycket viktiga mineral. Ytterligare en orsak till att vi ofta lider brist på magnesium är att vi ofta äter en kalciumrik kost. Högt intag av kalcium minskar magnesiumupptaget. Mjölkprodukter innehåller 8-9 gånger mer kalcium (Ca) än magnesium (Mg). I Sverige får de allra flesta i sig ca 5-10 gånger mer kalcium än magnesium. Ett intag av 1-3:1 Ca:Mg är att rekommendera.

Magnesium är inblandat i över 325 olika enzymreaktioner i kroppen. De flesta av dessa har att göra med produktion, transport, lagring och användning av energi. Kalcium har en sammandragande effekt på musklerna medan magnesium har en avslappnande effekt. Magnesium reglerar tillgång och användning av kalcium i cellerna. Magnesiumets avslappnande effekt påverkar sömnen positivt och är kramplösande på både inre och yttre muskler. Blodets pH-värde regleras till viss del av magnesium och kroppens syra-/basbalans påverkas positivt.

Det dagliga intaget
En frisk människa behöver minst 300-450 milligram magnesium per dag enligt officiella rekommendationer. I takt med att våra kostvanor har förändrats så har vårt intag av magnesium minskat från cirka 1250 milligram till knappt 250 milligram per dag sedan början på 1900-talet. 30-50 procent av det magnesium vi får i oss tas upp i tunntarm och tjocktarm. Resten åker ut med avföringen.

Amerikanska nutritionister har, för att hjälpa till att dra in mer magnesium i cellerna, utvecklat ett mineraltransportsystem som kallas Portamin och består av lättlösliga och lättupptagliga föreningar av mineraler som glycinatkelat, citrat, glukonat, askorbat, malat och succinat. På den svenska marknaden hittas transportsystemet i magnesiumtillskottet Super Magnesium 375 mg från Great Earth som vissa menar får ett bredare upptagningsområde med sina olika former av magnesium, där magnesiumsalterna har varierande uppgifter.


Artikel och bild från: http://kurera.se/med-magnesium-forsvann-myrkrypningarna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar