onsdag 30 augusti 2017

Multitasking detox



Igår föreläste Deepak Chopra på min skola. Han är en cool person med mycket intressanta tankar, helt klart.

Det som fastnade i mig var något jag måste ta till mig, förändra och dela med er. Något jag är en mästare på: MULTITASKING! Nu kommer min man skratta om han läser detta, för han försöker säga till mig att jag ska göra en sak i taget.

När du pratar med någon i telefon, samtidigt skriver ned vad du ska göra i morgon. Vet du vad gör då enligt Deepak: YOU ARE DOING NOTHING!

Att hantera en uppgift i taget har blivit en ovanlig övning i en värld som verkar heja på egenskapen multitasking och detta bidrar till vår utmattning. Det är enormt energi krävande att splittra sin uppmärksamhet och dessutom få leva med känslan av att inget är gjort till 100 procent.

Tempot i samhället ökar och do-listorna blir bara längre. Vi är ständigt i samtal och på språng. Detta är ett problem som vi inte ser ett slut på. Även om jag kan se en motrörelse i världen, där yoga och meditation sprider sig.

Multitasking kan verka som en bra egenskap att ha i detta samhälle. Kanske har du känt dig lite hög av en dag med framgångsrik jonglering. Multitasking får oss att känna oss duktiga för att vi upplever att vi hinner så mycket. Men stop! Den här känslan är bara tillfällig. Problemet med multitasking är att den minskar kvaliteten på vår närvaro och med tiden försvinner kvaliteten på vårt arbete och våra liv lider. Vi orkar inte i längden och vi mattar ut oss.

”Multitasking är en av de saker vi blir värre på, ju mer vi övar det,” menar Deepak Chopra

Gör som jag testa en vecka med multitasking detox: 
Focusera på en sak i taget.
När du äter: Fokusera på att äta (kan vara svårt i barnfamilj men försök).
När du pratar med barnen, gör inget annat (bort med mobiler och rensa tankarna).
När du skriver mail. Fokusera bara på det du skriver.
När du diskar: Diska.
När du sover: Sov.

Ni förstår säkert. Singel pointed focus. Om ni testar. Skriv gärna och berätta hur du upplevde det. Är sömnen bättre? Känner du en ökad glöd? Och jag ska försöka följa upp detta med inlägg och berätta hur jag har det utan multitasking.

Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/multitasking-detox/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar