lördag 5 maj 2018

Du är inte odödlig


Du trycker in ett till möte även om dagen har varit fullproppad av möten, samtal och krångel på jobbet. Lunchen hoppade du över. På kvällen så tar du fram datorn igen även om du vet att du behöver vila. Känslan av att du är odödlig påtaglig även om du har tydliga tecken på stressymtom. Jag möter många som tror att de är odödliga, att de inte kan drabbas, att de kan stressa mer än andra och dessutom miss sköta sig. But i got news for you: alla kan drabbas av utmattning, stroke, hjärtattack och förtidig demens mm. Du tipsar andra att gå hem till familjen och inte jobba på kvällen ändå så jobbar du hela kvällen. Bara ett mail till och ett till. Nu är det sent och hjärnan är speedad. Träning, det hinner du inte. Meditation är för andra. Och du ska klara allt.
Jag undrar så varför det är så att vi kan pusha oss så hårt?
En teori jag har är att vi saknar kärlek till oss själva. Tyvärr. En miss i uppfostran eller kanske skapat av media. Jag vet inte. Förmodligen en kombination.
Ett steg till att älska sig själv lite mer är att börja tänka på dig själv som du tänker om den du älskar mest på jorden.Skulle du pressa dig själv på samma sätt om du var t.ex din dotter, mamma eller bästa vän? Var snäll mot dig själv. Gör små snälla saker för dig själv varje dag.
Din kärlek till dig själv är inte ego eller självupptagen. Den kommer sprida sig till din omgivning. Dina barn kommer lära sig av den och du bryter något som kanske funnits er familj i generationer tillbaka. Att inte älska sig själv. Jag har skrivit om det förut men vill påminna er. Och mig själv.
Att jag har kunskap om detta beror på att jag är coach men också för att jag som de flesta människor arbetar med detta varje dag. Hela tiden.
TIPS:
Köp vackra blommor till dig själv.
Klä dig i bekväma kläder.
Alla hinner med tränig, det finns inga ursäkter.
Säg nej till andra. Öva: Nej nej nej nej

Och låtsas att du är den du älskar mest i världen. Världens viktigaste. Utan dig finns ingen menig.



Artikel och bild från: https://stresscoachen.mabra.com/du-ar-inte-ododlig/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar