lördag 5 maj 2018

Vi är alla olika


Vi är inte lika och det är väl det som är fantastiskt. Jag älskar olikheter! Ni som inte är intresserade av denna fråga kan ju strunta i detta inlägg. Men jag brinner upp av ilska.
Min son är lite före i många ämnen. Han brås inte på mig :). Han är faktiskt väldigt före i vissa ämnen och han analyserar som en vuxen. Men han prioriteras inte i skolan. Han sköter sig bra på lektionerna ( för det mesta)  så ingen orkar lyfta ett finger för att han ska bli stimulerad. Hans bråkiga kompisar däremot de får extra hjälp och stimulans för de är ett problem. Lucas suckar och säger att han inte lär sig någonting. Han är på många sätt mer kunnig än många vuxna och jag förstår att det är en utmaning. Han älskar att lära sig men svensk skola håller på att ta död på hans kunskaps törst. En gång fick han testa en svårare mattelektion och han var så lycklig när han kom hem. Vi firade hela familjen att vi äntligen fått gehör. Men vi fick igår veta att det finns ingen resurs för Lucas. Men det finns det för två andra. Vi upplever att vi befinner oss i en Kafka-liknade process. Då ingen lyssnar.
Min dröm är att få in honom på en bättre skola och det är inte att jag vill att han ska prestera, absolut inte. Jag vill att han ska vara stimulerad. För det kryper i honom när han inte utmanas och det går ut över oss också. Jag vill att han ska vara glad och känna sig nöjd och viktigast av allt sedd. Han blir glad av kunskap och utmaning. Vem vet mest är hans favoritprogram.

Jag vill inte bli politisk för jag kan för lite om det. Men idag utgår svensk skola ifrån att alla är lika. Hallå!! Vi är inte lika. Jag t.ex hade lite svårigheter i skolan och min son är tvärtom. Jag lär mig när jag lyssnar. Och vissa lär sig bäst när de läser. Vissa pratar sig fram till resultat och vissa behöver stänga in sig och få lugn och ro. Jag hade behövt mer hjälp och kanske utredas för dyslexi och Lucas stimulans och kanske få hoppa upp en klass. Bygg en skola som gynnar både styrka och svagheter.
Svensk skola måste bli hårdare, lärarna måste få återta sin makt. Det är ju inte klokt som det är i dag. Varför behöver inte svenska barn lära sig titta fröken i ögonen och hälsa ordentligt. Det gynnar dem i framtiden. Att lära sig föra sig. Nu lägger jag inte den uppfostringsbiten på skolan bara. Jag tycker vi som föräldrar ska lära dem. Men jag tycker det är så slappt. Låt lärarna bli en auktoritet och höj deras löner. Barn behöver ledas.
Dessutom har de fotbollsförbud på skolan, vilket jag inte orkar ens skriva om för det är så dumt. Och skriver jag om det en gång till så förlorar jag för mycket energi.
Så nu är jag klar. Hoppas ni inte tycker jag är för hård. Jag är bara helt slut av hur Lucas blir behandlad. 

Artikel och bild från: https://stresscoachen.mabra.com/vi-ar-alla-olika/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar