måndag 2 november 2015

Terapiarbete

Jag anser att vi alla behöver någon sorts av terapiarbete.
Något som vi kan lägga energi på för att kunna slappna av och bara vara, något att lägga fokus på en stund helt enkelt som inte innefattar mobiler, tv, eller datorer.

En aktivitet kan innebära akvarellmålning, målarböcker för vuxna, handarbete av något slag mm.

Mitt terapiarbete är virkning.
Även om det i ett läge blev ett prestationskrav har jag nu ändrat om min inställning att det ska göras för att jag vill och har lust. Denna aktivitet ska inte vara ett måste och framför allt inte bli ett.

När jag haft mina sämre dagar när jag inte klarat av att läsa, se på tv eller umgås med någon har jag ändå klarat av att virka. Jag har åstadkommit något fast jag suttit i soffan hela dagen och det har nog gjort sitt att jag inte har gått under av tristess.

Ett av mina infall för någon vecka sen var att införskaffa mig en canvasram och testa på att måla med akvarellfärger. Inget jag tidigare gjort men det kanske skulle kunna bli en framtida aktivitet i att lära mig något nytt.

Leta fram din kreativa sida och börja använda den, testa något nytt du tidigare inte gjort.
Beröm dig själv när du klarar av det du tagit dig för, beröm dig även när du måste bromsa upp och vila.

Tänk på att utnyttja loppis för där kan du hitta massor av inspiration till att bli kreativ.
Garn, virknålar och stickor finns att köpas för en billig peng om man vill testa lite först innan man gasar på ordentligt. Där kan du även hitta handarbeten, pussel, halsband mm.

Använd din fantasi och njut av det du åstadkommer!



Vill du lära dig att virka har jag delat med mig av en del mönster och tillvägagångssätt här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar