fredag 13 oktober 2017

Ta hand om dig


Ta hand om dig!

Vad menar vi med det? Vad är att ta hand om sig? När du säger så till en vän som kanske inte mår bra, så tror jag att den inte riktigt fattar vad du menar. I den här kulturen som vi lever i har vi inte lärt oss att ta hand om oss. Därmed bränner vi ut oss på löpande band. Vi har inte lärt oss lyssna till signaler i kombination med att vi måste arbeta hårt för att ha råd med bostad och livet i sig. Jag minns att jag gick till tennisträningen i feber för att det var viktigt att vara med på träningen enligt mina föräldrar. Det är ju rätt svårt att sätta gränser för sig själv om man inte haft föräldrar som hjälpt till att dra gränser. Många som bränt ut sig får lära om i vuxenålder. Jag vet inte om 40- talisterna var speciellt dåliga på att låta barnen vila eller om det förekommer fortfarande. Min son är fantastisk för han är superbra på att tacka nej till ett för högt tempo. Och det ska jag lyssna till. Min dotter är helt otrolig på att ta tillfället i akt att vila när hon blir trött, hon somnar på golvet ibland, dessutom är hon bra på att bulla upp kuddar och bädda ner sig. Jag inspireras.

Ta hand om dig är lite som hur mår du, ett utslitet ord bara.  Nästa gång någon säger ta hand om dig tänker jag fråga: Hur då ? Jag kanske kan få massa tips på det sättet.

Här är iallafall mina bästa knep att ta hand om mig:
  1. Stäng av mobilen kl. 20.00
  2. Ha mobilen utanför sovrummet och öronproppar
  3. Be om en massage av en familjemedlem
  4. Bada badkar och läs en bok
  5. Rör på dig och gärna ute
  6. Ha helt tyst hemma och prata inte med någon en halvtimme om dagen (väldigt svårt att få till, men hade jag möjlighet skulle jag testa)
  7. Ät något som du får energi av. Gör en grön smoothie. Det är inte bara smoothien som är nyttig utan känslan att göra något för sig själv, det ger energi.
  8. Träffa en vän som ger energi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar