onsdag 4 oktober 2017

Vi räcker inte till


Stackars vår generation. Vilka krav vi har på oss. Jag pratade med en vd för ett företag igår, det var intressant att höra hans perspektiv på hur vi stressar för att räcka till. Han är en väldigt öppen person och ser att hans medarbetar lider av stressen,  att de upplever att de inte räcker till på jobbet eller i hemmet.

Vi vill ju ha allt. Göra karriär, fin bil, stor lägenhet, åka på resor, ha massor av vänner och hämta barnen från förskola och skola tidigt. Dessutom ska vi vara närvarande för våra barn och vi arbetar hårt på vår anknytning. Han berättade att det var svårt att få till möten efter 15.00 för alla är och hämtar sina barn. Samtidigt som samma personer har höga krav på ett större lönekuvert.

Man kan inte få allt. Jag har underlång tid struntat i shopping och annan lyx för att istället ha råd att vara hemma med barnen. Jag tycker det är superviktigt att vara med mina barn och såklart viktigt att arbeta, men jag tror på att inte göra allt på en gång. I Stockholm är det en trend att hämta barnen tidigt och ta igen arbetet på kvällstid.

Jag tror det bygger upp vår stress då vi aldrig är helt lediga. Att sätta sig och jobba efter barnen lagt sig är ju lite som att gå på nattskiftet efter att ha jobbat dag. Är det hållbart? Jag har själv en stark vilja att hämta tidigt men jag har fått en tankeställare. Hur är jag när jag hämtar? Och hur bra är det att jobba på kvällen innan läggdags?

Hur är det för barnen?

Vi hämtar barnen samtidigt som det ringer från jobbet och mailen dundrar in.  Jag tror många barn skulle vilja vara kvar på förskolan och pyssla lite längre, istället för att möta en förälder som inte känner sig färdig för dagen. Det är inte roligt att vara med någon som har tankarna kvar på kontoret och svarar på ens fråga samtidigt som den läser sina mail.

Hur är det för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar