fredag 13 juli 2018

Lägg dig ner och koppla av på semestern


På fredag går jag på semester och det ska bli skönt men i mig finns en liten oro. Det är ju ett ganska stort jobb att vara tillsammans med sin familj i sex veckor. För mig är träningen min räddning. Var och varannan dag springer i väg med en bra podd i öronen och känner mig fri för en stund.
Gå på semester som egenföretagare, jag går inte riktigt helt på semester. Bloggen kommer vara uppe som vanligt och ett par kunder hörs jag med under sommaren för att det behövs. Men jag gillar att smita i väg och skriva. Det är inte att jobba mer en hobby faktiskt. Utmaningen för mig är att vara tydlig med min familj om när jag bloggar och när jag har mina kunder.
Men semester kan vara lite jobbigt. Dels så kan tankar och känslor som du tryckt undan så bra när du arbetade komma rullandes över dig. Och du börjar känna massa obehagliga saker.
Ibland  känns det som att man dukar bort frukosten och att man inte hinner diska klart innan nästa mål ska fram. Man liksom vrider ur disktrasan och ropar vad ska vi ha till lunch! Och många av oss kamperar med svärfar eller svärmor och andra påfrestande släktingar. Det kan vara en stor stress i sig. Jag tror det är viktigt att vara med den lilla familjen på semestern för det blir lätt så att man glömmer bort varandra när det är många runt omkring.

Strunt i alla måsten och se till att ta dina pauser. Min man är bra på det. Han sitter och läser tidningen i evigheter. Kopiera männen lite, var lite mer ego. (Ursäkta generaliseringen) . Lägger er ned och bryr er inte så mycket om alla andra. Återhämta dig och samla kraft till hösten. Unna dig vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar