onsdag 19 september 2018

Därför ska du äta MSM

Någon som testat? Bra dåligt? Vilket märke ska man välja?

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel.
MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så.
Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.
MSM (metylsulfonylmetan) är en naturlig källa till organiskt svavel, vilket utgör 0,25 procent av människans kroppsvikt. Svavel förekommer framför allt i kroppens proteinrika vävnader så som brosk, senor, ligament, muskler, skelett, hud, hår och naglar.
Exempel på när MSM hjälper
Eftersom det utgör en viktig byggsten för dessa vävnader kan näringstillskott med MSM hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar.
Upptag och effekt förbättras av C-vitamin
MSM utgör en viktig del av immunförsvaret, det hjälper till att syresätta kroppen och ökar därmed energinivån. Det är också en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin som bygger upp hår, hud, naglar, brosk, senor, bindväv och muskler. Det hjälper även kroppens celler med avgiftning genom att göra cellernas membran mer elastiska så att de kan släppa in näringsämnen och transportera bort slagg.
Värt att känna till är att C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM.
Viktigt för ledhälsa
Svavel är en viktig beståndsdel i bildandet av kollagen, glukosaminsulfat och kondroitinsulfat – tre ämnen som alla är viktiga för ledernas hälsa. Samtliga är delaktiga i bildandet av ledernas stötdämpande brosk, vilket är det som bryts ned vid ledsjukdomar som artros.
Minskar värk och stelhet vid artros
Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. Bland annat visar en dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. Även livskvaliteten förbättrades enligt studien. Inga biverkningar rapporterades.
Både smärtlindrande och inflammationshämmande
En annan dubbelblind och placebokontrollerad studie där effekten av MSM, glukosamin och kombinationen av dem utvärderades på personer med artros visade på en smärtlindrande och inflammationshämmande effekt i samtliga grupper, bäst effekt uppmättes i gruppen där kombinationen av MSM och glukosamin intogs. På grund av dess inflammationshämmande effekt kan MSM alltså med fördel tas även vid annan typ av inflammation, till exempel inflammerade tandkött.
Värt att känna till är att C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM.
MSM…
  • minskar smärta och stelhet vid artros
  • förbättrar ledens funktion
  • är bra mot torr hud och självsprickor
  • motverkar eksem och psoriasis
  • är bra mot akne
  • förbättrar kvaliteten i hår och naglar
  • är bra vid håravfall
  • minskar träningsvärk
  • förbättrar återhämtningen

MSM är bra mot…
  • Värk
  • skador
  • inflammation
  • trötthet
  • koncentrationssvårigheter
  • autoimmuna sjukdomar

MSM är bra för…
  • Hud
  • hår
  • naglar
  • vävnad
  • muskler
  • leder
  • hjärta/kärl
  • mage-tarmSvavel i maten
    Svavel finns naturligt i många livsmedel, särskilt proteinrika sådana. Obehandlad mjölk, kött, fisk och flera olika frukter, grönsaker och spannmål är goda källor till svavel. Animaliska proteinkällor är något rikare på svavel än de från växtriket. MSM kommer ursprungligen från havet där alger utsöndrar flyktiga svavelföreningar som stiger i atmosfären. Med hjälp av solen omvandlas svavelföreningarna till MSM som sedan når marken med regnvattnet för att till slut ansamlas i växter och grödor som vi och betande djur äter.
    Tack vare det utarmande jordbruk som drivs idag innehåller dagens grödor dock 85 procent mindre mineraler än för bara hundra år sedan, vilket medför att även svavelhalten i många livsmedel idag är lägre. Utöver mängden svavel i maten påverkas även mängden svavel vi tar upp av hur väl vi kan spjälka protein och tillgodogöra oss näringsämnet via maten.
    Funktion
    Svavel…
    • är nödvändigt för friskt hår, hud och naglar, och hjälper till att upprätthålla den syrebalans som krävs för hjärnans funktion.
    • är viktigt tillsammans med B-vitaminerna för ämnesomsättningen och som en del av de vävnadsbyggande aminosyrorna.
    • hjälper levern att utsöndra galla.
    • bidrar till en frisk lyster i huden och håret. Mukopolysackarider som bildar kollagen och kondroitinsulfat innehåller svavel.
    • hjälper till att bekämpa bakterieinfektioner.
    • kan minska allergireaktioner på sikt.
    • det spekuleras över om svavel förlänger livet och även kan skydda mot toxiska ämnen.
    • hjälper till att upprätthålla syra-basbalansen.
    • är tillsammans med magnesium viktigt för avgiftning av svavelsyra.
    • minskar effekter av selen- och tungmetallförgiftning.

Artikel och bild från: https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-msm/
Av Johanna Gustafsson och Isabelle G Hedander

Kommentarer från Facebook: 

"Började med MSM för en vecka sedan( Holistic). Ska bli spännande att se om jag kommer att märka någon skillnad"

"Ja, tar varje dag i C-vitaminbrus. Provat 1 år minst och min Rosacea-hud är bättre, mina värkande fingerleder gör mindre ont och hoppas mina allergier minskar i styrka....märke spelar mindre roll, något från hälsokostaffären. Rekommenderar MSM"

"Jag använder MSM Alvis med en knivsudd askorbat (C-vitamin) . För mig som inte tål mediciner har det varit det som gör att jag kan röra mig samt inte har lika mycket värk. Det tog 1,5 år innan jag hittade rätt dos och jag hade en hel del utrensningar under den tiden https://www.naturliganorrland.se/.../msm-alavis-%E2%80%93..."

"Jag har ätit Msm i perioder i några år. Jag kör med Helhetshälsa pulver (jag har dessutom kollat på Bioresonans att det passar mig). Nu har jag börjat äta det igen pga huden, bindväv o muskler mm. Viktigt att man startar med liten dos och ökar sakta pga att man kan få problem med utrensningar. Eftersom jag är så känslig så startar jag med 1/4 krm/dag första veckan, 1/2 krm/dag andra veckan osv."

"Min man tar varje morgon. Har gjort det i flera år och han märker stor skillnad i stelhet om han gör uppehåll. Vi köper på hästavdelningen på Ullared"

"Jag äter sen tre år tillbaka och har inga krämpor längre .."

"Ätit MSM i flera år. Just nu Helhetshälsans. Min kropp mår bättre, mindre värk, men främst hud & hår"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar