fredag 7 september 2018

Ställ dig frågan, varför?


Här kommer ett inlägg som kanske är lite svår begripligt. Men viktigt och hoppas ni fattar.
Varför jobbar du med det du gör? Varför är du tillsammans med din pojkvän? Varför umgås du med dina tjejkompisar?
Varför bloggar jag, varför poddar jag? Varför coachar jag andra människor? Svaret för mig är ganska enkelt för att jag drivs av att hjälpa andra och inspirera. Som för alla andra människor så tuffar det inte bara på spikrakt för mig hela tiden och då är det viktigt att veta varför jag gör vad jag gör. För annars kan tankar på att ge upp dyka upp. För många är svaret på frågan varför de jobbar med det de gör enkelt: För att de tjänar pengar. Och även det kan absolut räcka, pengar kan vara en stark drivkraft. Men man måste veta varför.
Vad blir svaret när du frågar dig själv: Varför?
Anledningen till att du ska ställa den frågan till dig själv är för att när det sen är jobbigt och tråkigt och du vill ge upp så är det bra att kunna fråga dig själv. Varför gör jag detta?

En annan bra kontroll övning är att göra som Steve Job. Han fick kontroll över sin livssituation genom att varje morgon titta sig i spegeln och ställa sig frågan: ”Om det här var min sista dag i livet, hade jag då velat göra detta idag?”. Om svaret var ”NEJ” för många dagar i rad visste han att det var dags att göra något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar