söndag 1 maj 2016

P-piller och dess eventuella inverkan på vårt mående...

Bild från: http://www.rfsu.se

Jag har funderat lite gällande er som är deprimerade eller har en stark ångest/oroskänsla, äter ni p-piller?

För jag har varit deprimerad, haft svårt att släppa negativa tankar och så under flera år och det har gått upp och ner genom åren. Men så höll jag upp med p-piller i ett år och när jag började äta dem igen så mådde jag katastrofalt dåligt. Jag började gråta utan anledning, kändes som jag hade en dimma i skallen, mådde konstig och kunde få panikångest helt plötsligt. I det här läget var ångesten så pass att jag förstod varför vissa skär sig. Efter knappt 2 veckor när jag insåg att måendet berodde på pillren slutade jag direkt. Alla symptomer jag plötsligt fått försvann.

Nu menar jag inte att detta är lösningen för att bli fri från depression och så men det kanske kan vara till hjälp. För p-piller har ju en del biverkningar som kanske skjälper oss nu när vi är extra känsliga. Så det kan ju vara värt att se över.

Kram på er alla som kämpar!



Tankarna från Facebook på detta inlägg kommer här nedan:

"Jag äter inte p-piller men fick samma symtom och känsla för ca tre år sedan och började se över mitt liv och min livsstil. Och för min del var det sockret som var boven i dramat. Slutade med socker och kolhydrater och mår mycket bättre idag."

"Har precis samma erfarenhet..."

"För mig är det en kombination av hormoner och socker. När jag använder preventivmedel med hormoner så vill jag oftare vräka i mig snabba kolhydrater, som gör mig extra känslig för ångest."

"Jag är känslig för hormoner men minipiller har fungerat bra för mig som alternativ"

"Blev väldigt låg av p-piller"

"En tidigare kollega började och slutade sen med p-piller just för att dom gjorde henne deprimerad. 
Jag kände aldrig av något av mina när jag åt för många år sedan. Bara positivt! De hjälpte mig att sänka mensvärken som gjorde mig sängliggande tidigare."

"Qlaira är ett p-piller med naturligt hormon i. Jag har inte mått ok med andra p-piller men är jättenöjd med dessa."

"Jag har oxå samma erfarenhet, mådde mycket bättre psykiskt när jag slutade med p-piller"

"Jag har ätit p-piller tidigare i mitt liv och blev då både depressiv och aggressiv av olika sorter tills jag till slut gav upp då de även gav sköra slemhinnor bla. Så min krasch nu har inget med dem att göra, men skulle aldrig få för mig att äta dem igen heller med tanke på hur jag påverkades av dem."

"Intressant läsning. Jag har ätit p-piller i stort sett hela mitt liv (ca 30 år). Jag har även lidit av depressioner, panikångest, självmordstankar och fobier i stort sett hela mitt liv. Kan det vara p-pillerna? I så fall har de förstört mitt liv. Läskigt."

"Alla hormoner KAN påverka. Var vaken jämför hur du mådde innan. Ta en paus för att testa.. Det ät ju inte så att du äter ett piller och pang blir du deprimerad! Emoji grin Det kommer smygande. Jag vet att jag inte mår bra på piller.... satte in en hormonspiral.... det funkade drygt ett år. Så den åkte ut..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar