lördag 18 mars 2017

13 typiska saker vi gör vid stress - som gör oss mer stressade


När vi är stressade börjar vi ofta bete oss uppvarvat, som att alltid gå i en snabb takt. På köpet blir vi ännu mer stressade. Kolla vilka symtom som stämmer in på dig - så kan du enkelt ändra dina beteenden. Och öka ditt inre lugn!

Stress påverkar hur vi beter oss, utan att vi ens tänker på det. Framför allt börjar vi göra allt snabbare. På köpet ökar stresspåslaget ännu mer. För när vi till exempel småspringer överallt får hjärnan signaler om att vi flyr från ett hot – och därför behöver kraftsamla fysiskt för att komma undan snabbt. Hjärtat böjar slå snabbare, andningen blir ytligare, blodtrycket höjs och musklerna spänns. Vår hjärna, som inte förändrats särskilt mycket sedan stenåldern, gör ingen skillnad på verkliga, tänkta eller beteendemässiga ”hot”.

Den goda nyheten är att man ganska enkelt kan lugna ner sig själv, genom att medvetet dra ner på tempot. Då får nämligen hjärnan signaler om att faran är över – och vi känner oss lugnare och mer avslappnade.

Gör så här: Uppmärksamma hur dina stressbeteenden ser ut. Och ge dig själv i uppgift att dra ner på tempot. Brukar du till exempel gå snabbt, så lugna medvetet ner stegen – när du inte har bråttom på riktigt. Det kommer att göra stor skillnad för hur du känner dig!

13 vanliga beteenden som stressar oss

Kolla vilka du känner igen dig i.

1. Jag gör flera saker samtidigt för att försöka spara tid, som att svara på mejl och prata med en kollega samtidigt, eller äta lunch och gå samtidigt.

Utmaning: Bestäm dig för att göra en sak i taget. Troligen kommer du KÄNNA dig mindre effektiv, men det är bara en känsla. I själva verket blir du effektivare – på riktigt.

2. Jag pratar snabbt.

Utmaning: Prata medvetet i ett lugnare tempo.

3. Jag avbryter ofta andra, för att försöka skynda på dem i deras segdragna utläggningar.

Utmaning: Ta ett djupt andetag. Påminn dig om att du inte är i dödsfara, du behöver inte avbryta för att snabbt komma därifrån.

4. Jag har slutat gå på fikarasterna, träna eller träffa vänner – har inte tid.

Utmaning: När vi är stressade tar vi ofta bort sådant som ger oss energi – för att kunna jobba mer. På kort sikt funkar det, men på längre sikt har du blivit av med viktiga pauser – som gör att du orkar med jobbet. Pauser är viktigt.

5. Jag går i snabb takt.

Utmaning: Tänk så här: Har jag verkligen bråttom nu? Blir svaret nej, så dra ner på takten. Andas lugnt.

6. Jag tuggar snabbt när jag äter.

Utmaning: Tugga medvetet långsammare. På köpet får du en lugnare mage och blir mätt på ett bra sätt.

7. Jag tycker att småprat är slöseri med tid.

Utmaning: Ofta när vi är stressade blir vi rastlösa, men att unna sig småprat under dagen är jätteviktigt för att vi ska må bra. Vi människor är sociala till naturen och behöver känna kontakt med andra. Känslor av gemenskap har en lugnande effekt på oss. När du går på stan: Se folk i ögonen, säg hej till busschauffören, expediten i affären och så vidare.

8. Jag gör det mesta så snabbt jag kan, även när det gäller sådant som att vattna blommor, torka av diskbänken och så vidare.

Utmaning: Fråga dig: Vad är det du sparar all tid till? Låt allt få ta den tid det tar. På köpet känner du dig mindre stressad.

9. Jag pratar med en hög röst.
Utmaning: Dra medvetet ner tonläget – och märk att du inte blir lika uppvarvad.

10. Jag har svårt att hålla ögonkontakt med andra, särskilt lite längre stunder.

Utmaning: Det sägs att själen syns i ögonen, och det stämmer på det sättet att vår blick ofta avslöjar hur vi mår. Är man inte riktigt i balans kan det därför kännas obehagligt att möta andras blick. Man kan känna sig väldigt sårbar. Men det är okej att inte må toppen jämt och ständigt! Och att känna kontakt och medmänsklighet från andra gör ofta att vi mår lite bättre.

11. Jag tar upp min smartphone så fort jag får några sekunder över och kollar slentrianmässigt samma sidor, som Facebook, Instagram och så vidare.

Utmaning: Vi blir som sagt ofta rastlösa av stress. Hur plågsamt det än känns så lägg bort din Iphone igen, så fort du märker att du omedvetet plockat fram den. Påminn dig om att du behöver ge dig själv lite pauser.

12. Jag tänker ofta att ”jag måste klara det här nu, SEDAN får jag vila”.

Utmaning: När vi varit stressade under en längre tid tänker vi inte så bra. Hjärnan är ju ständigt i flyktläge. Och det är lätt att fastna i den där evighetslånga att-göra-listan som tycks fyllas på hela tiden. Tänk så här: ”Sedan” kommer inte av sig själv. Meningen med livet är inte att ständigt beta av ”måsten”. Börja ta pauser nu. Se vad du kan senarelägga, eller helt prioritera bort. Det är mer än du tror, bara du börjar ifrågasätta dina måsten på allvar.

13. Jag pressar mig själv att göra sådant jag tänker att jag måste – trots att jag egentligen inte orkar.

Utmaning: När vi varit stressade under en längre period tappar vi ofta kontakten med oss själva. Vi vet inte längre riktigt hur vi mår och vad vi behöver. Istället slår vi av gammal vana på vår inre turbo – och kör på ett tag till. Men vad ska du göra när din inre turbo är slut på energi? För så blir det troligen om du inte börjar lyssna mer på dig själv. Och varför kräver du av dig själv att du ska ha gränslöst med energi? Det kanske egentligen är mer normalt att ha gränser, och att tillåta sig själv att vara trött och få vila också?

Artikel och bild från: http://www.mabra.com/13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar