fredag 17 mars 2017

Holistisk stressrehabilitering – steg 1 – Dämpa kronisk inflammation





I tidigare inlägg (Stresskolan 1, 2, 3, 4, 5) har jag behandlat den tyngsta biten vad gäller stress och stressjukdom; vad som händer i kroppen vid långvarig stress. Syftet med att dela med mig av denna skräckinjagande information var att skapa en vilja till hållbar förändring hos dig. Hoppas att jag har lyckats…

Nu ska vi äntligen ge oss in i det som ger hopp om ett bättre liv– Holistisk Stressrehabilitering! 

Anledningen till att jag kallar det holistisk stressrehabilitering är att jag vill belysa problematiken ur alla synvinklar, inte enbart ur det skolmedicinska perspektivet (som tyvärr är väldigt begränsat, enligt mig).

Bron

Om vi nu tar oss en titt på vårt stressystem som kan liknas vid en enkelriktad bro, så finns det två ändar på bron där vi kan minska trycket. En ände där vi släpper in stressfordonen (stressorer) och en ände där vi aktivt, via en bemannad sluss, släpper ut dem (återhämtning).
Det är dessa två broändar som jag kommer ägna framtida inlägg åt, dvs. vad kan du göra för att minska antalet stressorer i ditt liv och hur kan du återhämta dig på bästa sätt?

Så vart ska jag börja?

Jag har så mycket jag vill dela med mig av till dig inom detta ämne att jag har haft svårt att bestämma mig för vart jag ska börja. Men efter mycket tankeverksamhet (hjärnan har kokat under mina skogspromenader) så har jag nu kommit fram till att vi ska börja att med att ge kroppen en chans till att läka sig själv. Vi börjar med att ta oss an stressorn Inflammation.

Steg 1
– Dämpa kronisk inflammation

Inflammation

När du stressar, äter/dricker ohälsosamt, röker, munandas ytligt eller är mycket stillasittande så bildas stora mängder av fria radikaler i din kropp, som i för stora mängder skadar dina celler och skapar inflammation.

Inflammation är kroppens naturliga sätt att läka. När du får en skada, utsätts för gifter, virus- eller bakterieangrepp svarar immunförsvaret med att skicka en mängd antikroppar till området som är skadat. När antikropparna gör sitt jobb kan du får symtom som feber, smärta, rodnad eller svullnad.

Detta kallas akut inflammation och går över på ett par dagar upp till några veckor.

Kronisk inflammation uppstår när immunförsvaret är utmattat/satt ur spel, vilket det blir av långvarig stress och höga halter av fria radikaler.  Kroniskt står för långvarigt, så att ha en kronisk inflammation innebär att man har en pågående inflammation i månader, ja till och med år. Det är ofta att den kroniska inflammationen pågår i tysthet, vilket gör att man sällan uppmärksammar problematiken och gör något åt den. När inflammationen blir långvarig så börjar den ge sig på kroppens egna vävnader, skapar ärrbildningar och tumörtillväxt i bindväven och ger cell- och vävnadsdöd (”HU!” Jag känner att jag får kalla kårar…).

Antioxidanter


För att ta hand om och oskadliggöra de fria radikalerna så behöver din kropp något som heter antioxidanter. Din kropp producerar själv antioxidanter upp till 25 års ålder, men efter det behöver du få i dig antioxidanter via det du äter och dricker. Antioxidanter är det som ger färg åt grönsaker, frukt och bär, vilket innebär att du ska frossa i sallader och smoothies. Kryddor (oregano, rosmarin, kanel, peppar, ingefära, kardemumma, gurkmeja etc.) och bär (gojji, blåbär, hallon, lingon, tranbär, svarta och röda vinbär, björnbär etc.) är några livsmedel som innehåller höga halter av antioxidanter. Så krydda gärna din mat lite extra nästa gång. Det är inte bara gott, det gör gott också!

Tarmflora

Nu är det så att det inte bara hjälper att proppa sig full med en massa färgglada antioxidanter för att bli av med inflammationen. Du måste också se till att du har en massa goda hälsobringande bakterier i dina tarmar. För det är dessa goda bakterier som tar till vara på och frisätter antioxidanterna i maten du äter.

I dina tarmar finns det både goda och onda bakterier. De onda bakterierna älskar snabba kolhydrater som socker, bröd, pasta, ris, kokt potatis. Ju mer du föder de onda bakterierna desto fler blir de och desto mer inflammations-drivande ämnen frisätts i kroppen. De goda tarmbakterierna har bland annat till uppgift att trycka undan de onda bakterierna. Men för att klara detta behöver de goda bakterierna föda för att kunna föröka sig. De älskar fibrer, d.v.s. sådant som är svårsmält; råa grönsaker, frukt och bär, fullkorn och fröer.

De goda bakterierna har också till uppgift att täta tarmväggarna så att inte gifter och osmält mat läcker ut i ditt blodsystem. Brist på goda tarmbakterier ger nämligen en läckande tarm, som i sin tur orsakar inflammation. Så det är, som du nog förstår, dubbelt så viktigt att ge dina goda tarmbakterier lite extra omtanke och kärlek, särskilt när det handlar om att dämpa inflammation.
Så, det var i korta drag vad du behöver veta för att ta första steget mot ett liv med mindre inflammation –> mindre stress –> mer hälsa!

Åtgärdsprogram

Som du nog förstår så handlar det hela om att se över och på sikt ändra din kost. För att göra det så enkelt som möjligt rekommenderar jag att du börjar med att tillföra två saker i din dagliga kost:

Antiinflammatorisk hälsosmoothie

Denna smoothie innehåller bra fett, massor av antioxidanter och fibrer! Är du van vid söta smaker, så kommer du, till en början, få hålla för näsan när du dricker smoothien. Så var det för mig, men nu längtar jag efter att få hälla i mig min välgörande smoothie. Du behöver helt enkelt lära kroppen att det är good-stuff den vill ha! Drick till frukost, mellanmål eller som en del av en lunch.

OBS! Använd ekologiska ingredienser så långt som möjligt. Du ska inte skapa ännu mer obalans i kroppen med en massa onödiga gifter.

Tips! Den mesta av näring och fibrer i frukter och grönsaker sitter i skal och kärnor. För att få ut så mycket som möjligt av näringen ur citronen så rekommenderar jag dig att köpa på dig ekologiska citroner när det är billigt. Tvätta och dela dem i fjärdedelar och frys in dem som de är. Perfekt att plocka fram och mixa ner i smoothien.

Guldmjölk

Detta är den bästa sängfösaren du kan ta! Du sover som en stock och ger kroppen effektiva redskap att jobba med under tiden. Givetvis går det att dricka även på andra tider under dygnet.

OBS! Använd ekologiska ingredienser så långt som möjligt. Du ska inte skapa ännu mer obalans i kroppen med en massa onödiga gifter.



Artikel, bild och recept från: http://www.stressrehab.se/2017/03/16/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar