torsdag 7 september 2017

Ingen mobil i sovrummet


Under lång tid, ända sen Lucas 8 år föddes har jag haft sömnproblem. Hans förlossning var väldigt svår. Jag vet inte hur nära vi var på att förlora honom. Han han helt lealös när han efter 2 dygn och 14 timmar äntligen kom ut. Det var flera doktorer i rummet och doktorerna sprang ut med min man för att rubba vår lilla pojke till liv. Det dröjde länge innan skriket kom. Han fick ligga på neonatal i 6 dygn och jag var i chock i månader efter och det är inte utan tårar i ögonen jag skriver det här. Det har påverkat honom och mig.  Jag har inte velat släppa honom och han har haft ett ökat behov av mig.

Han sov inte så bra som bebis, han är ett kontrollfreak och vill se vad som händer i alla lägen. Jag har tagit varje natt under småbarnstiden trots att mitt behov av sömn är större än andras. Jag var inte mig själv på flera år. Det verktyg jag hade för att sova var att jag lyssna på podcast. Jag älskar lyssna på livshistorier och jag har mina favoriter Yoga girl, Alex och Sigge och Värvet. Det hjälpte mig och även när jag vaknar på nätterna pluggade jag in en podcast eller en meditation.

Men jag vet ju att teknik i sovrummet är inte bra och ÄNTLIGEN har jag gått och köpt en väckarklocka. Det är så skönt, bästa jag har gjort. Det var efter en föreläsning med Arianna Huffington, som skrivit Sleep revolution, som jag tog mig i kragen. Äntligen har jag slutat med med min napp. Det är så skönt att vakna upp utan att se mobilen det första jag gör. Jag känner mig lugn, fri och glad. Enligt vetenskaplig forskning kan läsning av en mobiltelefon med bakgrundsbelysning i sängen göra det svårare att somna och sömnen blir inte lika föryngrande. Hjälp! Vetskapen av allt som händer i mobilen gör att jag vaknar till när jag ser den. Köp en väckarklocka och ingen mobil i sovrummet!


Boktips:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar