söndag 17 september 2017

Herregud & co


Vilka tips har du för att kunna hoppa ur ekorrhjulet?

Själv tror jag att man helt enkelt måste bestämma sig för en förändring och gå från tanke till handling. Att man måste se allt i ett framtida perspektiv, för när vi stressar som mest blir vi så förblindad att vi bara ser att allt ordnar sig där framme bara vi tar oss dit. Jag trodde hela tiden att allt lugnar ner sig automatiskt bara jag gör klart allt jag satt upp på min hutlösa att göra lista. 

Istället borde jag ha stannat upp och reflekterat och tänkt att hur ska det bli lugnar om jag inte gör något åt det nu? Vad kan jag förändra nu för att jag ska må bättre? Kan jag förändra något på arbetet som gör att det blir bättre? Om inte det är möjligt vad kan jag göra på hemmaplan för att underlätta det hela. Hur ska jag prioritera min tid och hur kan jag styra upp min tid för att jag ska få återhämtningen och vilan som jag behöver för att må bra? Behöver jag verkligen säga JA till allt som dyker upp eller kan jag faktiskt säga NEJ? 

Framför allt behöver jag ibland fråga mig vill jag det här? För vem gör jag det här? Gör jag det verkligen för min egen skull alla gånger?

När jag väl var i ekorrhjulet kändes det omöjligt att hoppa av det. Men nu när min kropp gjorde det åt mig ser jag idag att det inte alls hade varit så svårt. Jag tycker livet är bra mycket härligare nu än vad det någonsin har varit tidigare. Det känns som jag fått en skyddsmur omkring mig och en stabilare plattform att stå på just för att jag nu säger nej till sådant jag inte vill eller orkar med för stunden. Jag prioriterar mig själv och mitt mående. Jag fokuserar på sådant som är värt att fokusera på och jag jobbar ständigt på att inte stressa upp mig för saker som inte är något att stressa upp mig för. Jag har bestämt mig för att den här kollapsen ska vara min lärdom och att jag aldrig någonsin ska hamna här igen. För att lyckas med det måste jag helt enkelt låta bli att hoppa in i hjulet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar