lördag 2 september 2017

Preventivmedel

Bild från google

Jag känner hur det spritter i hela kroppen för att när som så kommer mensen. Att ha mens kan vara bland det tråkigaste man kan ha/göra med sin tid. Tänk om man bara kunde få bestämma själv när man skulle ha mensskiten.

När vi ändå snackar om mens och såna där grejer så vill jag dela en sak med er. Jag ser att många av er som besöker och läser är rätt unga. Super härligt tycker jag. Det är viktigt att ge tillbaka så här kommer en liten story till er.

Jag var 16 år när jag gick till ungdomsmottagningen första gången. Jag var tillsammans med en kille som jag redan hängt med i två år och det var dags att ta relationen till nästa steg… ja jag pratar om sex. Jag var ju oskuld då så jag hade allt att förlora men också allt att vinna. Som ung fick man lära sig att tänker du på sex så blir du automatisk gravid (inte sant). Eftersom jag inte var intresserad av att bli en ”teen mom” så gick jag till UM för att få p-piller utskrivna. Jag kommer ihåg att jag var jätte nervös inför det här mötet, trodde typ att de skulle säga nej eller nåt. Väl där fick jag träffa en barnmorska som ställde typ 3 frågor och skrev sedan ut tabletter till mig. Så enkelt och smidigt tyckte jag då.

När jag käkat tabletterna i ett par veckor så kan man säga att allt sug på sex försvunnit helt, jag var ofta ledsen och allmänt på dåligt humör. Det var som att jag höll på att bli en annan person som jag inte känner. Raka motsatsen till den jag är. De som känner mig vet att jag är oftast alltid väldigt glad och positiv. Annat var det nu.

Jag slutade rätt snabbt med dessa tabletter när jag insåg att det faktiskt var dom som fick mig att må så dåligt. Efter den upplevelsen så gick jag faktiskt ner i den fällan ett par gånger till. Jag skaffade nya tabletter när jag träffade min man och efter min första förlossning med Frank så satte jag i en kopparspiral. Inget utav de preventiv medel jag använt har någonsin fungerat för mig. Jag blir typ deprimerad utav dom.

Det är sorgligt att man så lätt skriver ut tabletter till så unga tjejer som inte har någon koll. Jag hade inte det och jag kan inte tänka mig att någon utav mina vänner som åt dom där hade det heller.

Det finns massa forskning om det här som säger att dessa tabletter rent ut sagt kan vara farliga för dig. Kroppen försätts i klimakterietillstånd. Din kropp tror alltså att du kommit in i klimakteriet. Ja du hörde rätt… hur sjukt är inte det. Man har ju hört skräck historier om kvinnor som blivit infertila pga. p-piller. Det beror på att när de slutat med tabletterna så har inte kroppen förstått det och inte kunnat lämna det tillståndet. Så hemskt och något som absolut kunnat undvikas.

Det jag vill uppmana er att göra är att läsa på lite innan ni stoppar i er grejer. Gör en egen bakgrundskoll, vad har andra haft för erfarenheter av det? Diskutera med varandra och människor i din omgivning.

Sista jag vill säga är att det finns såklart alternativa metoder jag har inte ätit någonting efter Frank kom till världen och jag har bara lyckats bli gravid två gånger (fick tyvärr missfall innan jag blev gravid med Nixon). Idag har jag inte ätit nåt på flera år och det är en sån frihetskänsla att lära känna min egen kropp och veta när det är ägglossning och ha koll själv utan att förlita sig på skit tabletter som ändå bara ger ångest och blodproppar.

Artikel från: http://chrystelle.metromode.se/2017/08/24/preventivmedel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar