söndag 17 september 2017

Stressen att vara förälder i ett kravfyllt samhälle


Vissa som kontaktar mig om coachning skäms ofta över att säga att de inte räcker till som förälder. Jag tycker det är supersvårt att vara den mamma jag drömmer om att vara. Jag hade turen att kunna vara hemma länge med barnen, men nu när jag arbetar och brinner för det jag gör är det svårt att räcka till. Det var faktiskt i helgen när barnen var extra jobbiga som det slog mig att jag har haft för många bollar i huvudet och för lite fokus på dem. Det gör ont att upptäcka. Jag har ju eget företag och möjlighet att prioritera om. Men jag vet att så ser det inte ut för alla. Hur ser din vardag ut? Fixar du middag samtidigt som du förhör läxor, tröstar barn, hänger tvätt och svarar på ytterligare tre jobbmejl. När barnen lagt sig så är det dags att ta igen det du inte hann på dagen t.ex prata med din man. Är du kanske för trött då och leder det ofta till bråk?

Många föräldrar upplever hög tidspress och känner sig konstant jagade. Dessutom har de ofta låg tidsnöjdhet, dvs är missnöjda med hur de använder sin tid. Många tycker att de har för lite tid med barnen och för lite egentid. En tydlig förändring är att det blivit vanligare att båda föräldrarna arbetar heltid. Dessutom verkar förväntningarna om vad som ska hinnas med under dygnets vakna timmar ha förändrats. Förutom att högprestera på jobbet och vara en närvarande förälder, vill många ha ”egentid”. Det kan handla om att träffa vänner, hinna läsa eller motionera. Den egna tiden är också något som många psykologer uppmanar dagens mammor och pappor att värna om.

Mina tips:
  • Titta på ditt schema, ser det bra ut eller behöver du prioritera bort?
  • Ta hela ansvaret för barnen varannan dag. På så sätt kan du bli mer fokuserad på att vara förälder helhjärtat ena dagen och kanske få tid till annat andra dagen.
  • Att ta bort kravet på dig själv att du ska vara perfekt på alla plan. Den där perfekta kroppen och det perfekta hemmet kanske få vänta ett par år. Träning är superbra men att tro att man ska hinna med att träna inför maraton under småbarnstiden kanske inte är möjligt för alla.
  • Gör en sak i taget. Även om barnen kräver annat. Försök vänja dem vid att du inte kan jonglera. Läs även: Multitasking detox


Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/stressen-att-vara-foralder-2018/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar