tisdag 5 december 2017

Fem tips vid stress och sömnlöshet


Hur härlig är inte den där bilden? Jag vill bara använda ljusa och varma bilder som kontrast till mörkret i Stockholm. Här kommer tips. Och jag känner väl inte att det är ”breaking news” men jag tror på att tjata på er och på mig själv så går det kanske in.

Rör på dig
Träna, promenera eller rör dig minst 30 minuter. Motion gör att positiva processer startar i kroppen. Lyssna på Anders Hansen och rör på påkarna. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

Näring
När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på vitaminer och mineraler mycket högre än normalt. Kroppen behöver näringen för att kunna hantera stressen. Tänk på att du ska var en näringsjägare. Jaga efter näring, inga tomma kalorier. Öka på intaget av magnesium när du stressar.

Mindfulness
Meditation, medicinsk yoga eller vanlig yoga för den delen. Det finns även studier på att mindfulness kan lindra ångest och depression. Du finner även någon sorts verklighets förankring när du har praktiserat

Tyst nu jobbiga tankar
Låt inte fara runt som tvätten i en tvättmaskin dag ut och dag in.
Skriv ned på papper så du ser klart på vad som är ditt faktiska problem. Säg stop till de onödiga tankarna och ersätt med ett mantra som är positivt t.ex jag är bra som det är

Kvällsritual
Drick något lugnade höll jag på att skriva men det kan ju få folk att bland i hop ett och annat. Ta en kopp te med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällsteer som ofta innehåller just dessa örter och passar bra på kvällen. Eller gör som jag gå till en Osteopat. Jag har haft grava sömnstörningar men sover som ett barn. En helt ny värld har öppnat sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar