tisdag 5 december 2017

Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Håller du på att gå in i väggen?
Utmattningssyndrom är ett vanligt sjukdomstillstånd och anledningen är alltid stress.
Men vad finns det för symtom på att man ligger i riskzonen? Läkaren Anna Voltaire listar sex vanliga tecken på att man närmar sig utbrändheten.



1. Anna Voltaire gick in i väggen – skrev bok

Anna Voltaire är läkare och sexbarnsmamma. Under många år körde hon med gasen i botten, men som 45-åring tog det stopp. Hon drabbades av utmattningssyndrom. Det kom som en chock, men när det stod klart insåg hon att varningstecknen funnits där sedan länge.
I dag, två och ett halvt år senare, mår hon mycket bättre. Nu är hon aktuell med boken "Innan väggen", som tar upp utbrändhet och stress på ett enkelt sätt, med avstamp i Annas egna upplevelser.
– Jag är läkare och mitt uppdrag är delvis att förhindra att andra blir sjuka. Jag vill gärna hjälpa andra. 

Det går att läsa sig till vad utmattningssyndrom är, men ofta skriver experter så krångligt att det är svårt att ta till sig. Det är synd när det här är en av de största sjukdomarna vi har. Så jag har översatt, kan man säga, till vanlig folksvenska.
Anna listar några symtom som kan vara tecken på att du är på väg att gå in i väggen.
– Vi är ju olika vi människor, det är ju det som är så läckert. Vi reagerar inte likadant, men jag har tagit fram sex saker man ska vara uppmärksam på, innan det börja brinna i hårtopparna.

2. Värk i kropp och knopp

När Anna märkte av att hon hade ont i kroppen tänkte hon att det berodde på att den tagit stryk av att hon fött sex barn. Men en del av förklaringen låg i att hon var stressad. Stelhet i nacken och smärta i skuldror och rygg är klassiska reaktioner på stress.

– Ofta sätter sig ju stressen där. Jag vet ju det. Men jag var så van vid att ha ont. Jag har fött sex barn och haft ont i ryggen så länge jag kan minnas, så jag tänkte nog inte på att det var stress. Det händer att det kommer patienter till mig som är på väg att drabbas av utmattning, och de är superstrama i nackmuskulaturen, säger läkaren Anna Voltaire.
Spänningshuvudvärken, som också är ett typiskt symtom på stress. Ofta kom den smygande på fredagen, när helgen stod för dörren.

– Jag trodde att jag hade fått en hjärntumör, att nu skulle jag dö, och att det ju var lite tråkigt. Samtidigt förstod jag att jag inte hade det, men när en sjukdom inte syns utåt är det svårt att ta det på allvar.

Det här kan du göra:
Om man inte vanligtvis lider av huvudvärk tycker Anna att det är en bra idé att undersöka saken närmare.

– Då borde man börja fundera vad det kan bero på. Är det så att du plötsligt börjat få huvudvärk ofta är det bra att boka tid hos en husläkare, säger hon.

3. Lättirriterad

Nedstämdhet och irritation är en del av utmattningssyndrom. Anna var inget undantag. Efter en lång period av stress blev hon minst sagt lättirriterad:

– Jag var ett monster hemma, helt klart. Mina tonårsbarn brukar säga att man ”snappar”. Jag hade noll stubin, var snabb att missförstå och känna mig ifrågasatt. Jag brukar aldrig ha problem med att göra fyra olika rätter för att någon inte vill äta det ena eller andra, men plötsligt var det som att ”nä, ni får äta mackor allihopa!”, berättar läkaren Anna Voltaire.

Annas irritation yttrade sig främst hemma – det blev helt enkelt för mycket. Men när utmattningssyndromet närmar sig är det inte ovanligt att kollegor och arbetsgivare blir mål för ilskan.

– Jag känner superduktiga människor som en dag bara ställt sig på jobbet och skrikit rakt ut: ”Nu får ni ge er, jag orkar inte mer!”

Det här kan du göra:
Irritation och stress hänger ofta ihop. Om du är extra lättretlig och känner dig missförstådd är det kanske dags att se över hur din tillvaro ser ut.

– Om du exploderar på jobbet och har en bra chef, så kommer chefen förstå att du är överbelastad.

Det är svårare hemma, barnen fattar ju inte alls vad som händer utan ser bara en arg förälder, säger Anna.

Det som kan vara svårt är att acceptera att man beter sig irrationellt, tror Anna och beskriver hur hon själv hade svårt att se att det var hon som betedde sig illa.

4. Dåligt minne

När man håller på att bli utmattad händer det något med minnet. Jobbmöten glöms bort, husnycklarna hamnar i kylskåpet och orden försvinner.

– Jag glömde bort saker och sa fel ord. Skulle jag säga ”motorcykel” sa jag kanske ”cykelhjälm”. Du vet, inte rätt ord men ett ord inom samma område. Man tycker att man säger rätt, men så tittar andra konstigt på en och man inser att man nog sagt fel ord, säger läkaren Anna Voltaire.

Anna som normalt är väldigt verbal upplevde att det här inte alls gick i linje med hennes personlighet.

Dessutom svek minnet när hon försökte utföra vanliga vardagssysslor.

– Det stämde inte överens med min bild av mig själv: Jag är en superkompetent person. Du vet, en sådan där som renoverade hus och ammade samtidigt. Jag är van vid att kunna göra en massa saker samtidigt och plötsligt kunde jag inte ens hitta filtren till kaffet eller ens hitta orden när jag skulle försöka berätta för doktorn hur jag mådde.

Det här kan du göra:
Anna tipsar om att motion kan förbättra arbetsminnet.

– Så boring alltså, men motion är ALLTID bra tyvärr. Tänk om man kunde ta ett rött eller blått piller i stället men nej, så funkar det inte, säger hon.

Faktum är att det finns forskning som visar att löpning kan reparera skador hjärnan. Anna rekommenderar även de mer monotona sysselsättningarna ogräsrensning och krattning.

5. Sämre immunförsvar

Seglivade förkylningar, feber som kommer och går.

Det som fick Anna att förstå att hon höll på att bränna ut sig var bältros, en infektion som i regel inte drabbar friska, unga människor.

– Jag kom till doktorn med bältros, jag såg inte själv vad som höll på att hända. Inte ens när hon, som är psykolog i botten, sa till mig att jag höll på att bli utmattad, säger läkaren Anna Voltaire.
Annas immunförsvar var så dåligt att hon på kort tid åkte på både bältros, en förkylning och en allergisk reaktion. Det slutade med en ambulansfärd till sjukhuset och en sjukskrivning för
utbrändhet.

Det här kan du göra:
Även om det slutade bra för Anna är ambulanstur till sjukhuset inte en metod att rekommendera, om det går att undvika. Däremot är det kanske på sin plats att boka in ett möte med sin husläkare, tycker Anna, och inte spara på orden. Förutom att läkaren kommer att ta prover för att kolla hur dina värden ser ut, tas även det psykiska måendet med i beräkningen.

– Gör som doktorn säger, om du blir sjukskriven så måste du acceptera läget. Det är ingen bra idé att fortsätta jobba med en infektion i kroppen – du måste vila, säger Anna.

6. Ljudkänslighet

Känslighet för höga ljud, plötsligt ljud eller ett konstant sus i öronen? Det kan vara stress.

– Jag blev superkänslig för ljud. Jag stod inte ut med slammer av porslin och bestick hemma, så att jag fick gå ut ur köket. Jag uppfattade det som att barnen medvetet slamrade, fast att de inte gjorde det. Det som är tråkigt med det här är att jag uppfattar mig själv som hyfsat smart, men jag såg inte kopplingen till stress, säger läkaren Anna Voltaire.

Hon berättar att hon gick runt och hyschade åt barnen, som stod som frågetecken: De hade egentligen inte varit särskilt högljudda.

– Det är oftast ett tecken på att hjärnan håller på att koka över. Man är i en slags beredskap hela tiden. Det är därför man överreagerar eller hoppar till vid plötsliga ljud.

Det här kan du göra:
Ibland kan oförmåga att sortera ljud, pip och sus i öronen vara tecken på tinnitus eller andra hörselskador. Det kan vara en god idé att uppsöka en husläkare om man är osäker.

Om du själv känner med dig att du är stressad är det dags att se över din vardag och passa på att ta upp det med din läkare. Antagligen upplever du redan fler av de andra tecknen som är typiska vid utmattningssyndrom.

– Det här kan komma lite olika för olika människor, men ofta kommer ljudkänsligheten när stressen börjar bli mer akut, säger Anna.

7. Trötthet och sömnstörningar

Sover du mer än vanligt utan att känna dig utvilad? Eller upplever du tvärtom att du är lättväckt och har svårt att både somna och somna om? När sömnen blir störd är det en varningssignal du måste ta på allvar.

– Vi människor tål enorma mängder stress, men när återhämtningen faller bort börjar det bli farligt. Sömnen är vår viktigaste återhämtning, då sorteras intryck och hjärnan repareras. Om du inte ens kan sova, ja, då kommer du att bli sjuk, säger läkaren Anna Voltaire och fortsätter:

– Stressen gör att det är svårt att slappna av, vilket gör det svårt att somna. Eller så vaknar man i panik klockan fyra på morgonen och kan inte somna om eftersom man börjar tänka på att barnen måste ha matsäck eller att det är mycket att göra på jobbet

Det här kan du göra:
Det blir något av en ond cirkel. Sömnlöshet föder stress och stress föder sömnlöshet. Men det finns några olika sätt att bryta mönstret. Sömn är viktigt, men Anna menar att du kan inte bara kan bestämma dig för att du ska sova, för då kommer det i sig bli en stress. Hon tror att man måste börja med att lära sig att slappna av:

– Lär dig att komma till ro. Om det är promenader i skogen, motion på lunchen eller 15 minuter yoga spelar ingen roll. Sömn är så laddat, folk tror att man måste sova åtta timmar, men det är inte sant. Det viktiga är kvaliteten.

– Om du ligger som en mask på en krok och svettas i sängen, ligg inte kvar utan gå upp och gör någonting för att varva ner. Det kräver övning, men det går att hitta sätt att stressa ner. Kanske måste du skära ner på jobbet.

8. Det går att bli frisk igen

Utmattningssyndrom är en av våra vanligaste sjukdomar. Enligt Arbetsmiljöverket sjukskrivs årligen 32 000 personer i Sverige med diagnoser som kan kopplas till utmattning.
Arbete, arbetslöshet, problem i relationer och sjukdom är några faktorer som påverkar – ofta i kombination med varandra.

Vad är det som gör att det är så svårt att upptäcka signalerna innan det är för sent?

– Om man blev grön av stress, så skulle man ju märka det när fingertopparna blev gröna och på så sätt lyckas hindra förloppet i tid, men vi är jättedåliga på att tolka hjärnans symtom på att vi inte mår bra, säga läkaren Anna Voltaire.

Anna menar också att många som bränner ut sig är högpresterande personer, som inte vill inse att de håller på att bli sjuka och därför behöver ta det lugnt.

En oro för många som drabbats av eller är rädda att drabbas av utmattningssyndrom är att de aldrig ska bli friska igen. Men det går att bli bra igen, menar Anna.

– Forskning visar att man inte bli riktigt sig själv igen. Till exempel tål man inte stress lika bra, eftersom man blivit naggad. Men då får man bestämma sig för om det är en bra eller dålig sak. Jag tycker inte att det är dåligt att känna av gränsen för hur mycket stress man tål. Dels för att man blir mer medveten och mer rädd om sig själv.

– Ibland kommer patienter till mig som har bränt ut sig och har ångest över att de bara sover och sover. Då säger jag åt dem: ”Bra! Sov mer!” För det är det vi behöver. Sömn och motion.

Artikel och bild från: https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar