tisdag 5 december 2017

Julstress



Jag brukar handla julklappar från alla till alla. För de äldre känner sig för stressade och trötta och de små kan inte handla själva. Spänningen på julafton är inte så hög för mig. Där sitter jag och hjälper de andra att öppna de paket jag slagit in i panik kvällen innan. Jag och min man brukar inte ens hinna prata med varandra.

Vi lagar allt från grunden och bjuder hem. Det kombinerat med små barn och släktingar som gärna bara slår sig ned och vill bli serverad så blir jag lite trött, för trött. Jag brukar vara så trött på julen så när min mamma ber mig att hämta en öl för det är så gott till sillen brukar jag resa mig upp, gå och hämta men tänka. ”Gör det själv… kärring”. Jag känner mig som en förebild för en stressfri jul i år. I år gör vi inte som vanligt utan jag såg till att vi hittade på något nytt. JIPPI!

(fyi: Jag älskar ju min lilla underbara mamma, bara rå trötthet)

Känner du dig som kvinnan på bilden när du tänker på julen? Det brukar jag göra iallafall. Nu kommer jag med mina julinlägg lite innan jul för att ni ska kunna ställa om, innan stressen är total.

Julen är en högtid som fortfarande är fylld av krav. Det finns en förväntan att julen ska se ut på ett speciellt sätt och det är fortfarande kvinnorna som drar det tunga lasset för att det ska fungera.

Då slår stresshormonerna till, de som förbereder oss för kamp och utmaningar. Tiden innan jul innebär mycket stress för många. Hysteriskt på jobbet, alla ska vara klara med allt inför jul. Lägg på julfester, träffa släkt, rädsla för ekonomi och längtan efter sol och värme. Julen ska ju vara en stämningsfull tid och det skulle vara bra för de flesta och mig själv att tagga ner lite.

  • Om det känns för jobbigt med julen, hitta på något nytt. Strunt i vad alla tycker.
  • Satsa på ljus, musik och stämning istället för yta. Försök att skapa lite magi istället för konsumtion. Gå till kyrkan.
  • Inför julen, tänk över ditt schema, kan du tacka nej till något? Någon glögg du kan hoppas över?
  • Kom överens med släkten om att strunta helt i pliktjulklappar till de vuxna.
  • Vill du ändå ge något, ge bort en gåva till välgörande ändamål.
  • Ge barnen några fina och genomtänkta julklappar som de längtat efter.
  • Ta ut övertid som ledighet och var tillsammans med barnen.
  • Handla på nätet
  • Bjud hem någon ensam, någon frånskild som inte har någon att fira hos. Det är kärlek och det ger energi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar