tisdag 23 maj 2017

Erika Bergkvist om vägen ur depressionen


För ett drygt år sedan föll Erika Bergkvist från Karlstad ihop. Kroppen och huvudet bara slutade fungera. Efter tre månader konstaterades utmattningsdepression. Nu har Erika Bergkvist skrivit ett

Facebookinlägg för att öka medvetenheten om psykisk ohälsa.

Erika Bergkvist skrev inlägget för att hon tröttnade på att höra på andra som skämtade om att de var trötta eller stressade.

– Då tänkte jag att ni skulle bara veta hur det är att verkligen vara sönderstressad och utmattad och trött. Det har ni aldrig känt på, ni som sitter och skämtar om det, säger hon.

För Erika Bergkvist började det på en helt vanlig friidrottsträning i februari förra året.

– Jag värmde upp men jag blev inte varm, jag blev bara kallare och kallare. Till slut kunde jag inte stå, jag kunde inte andas. Pulsen rusade, jag var yr... Jag ringde mina föräldrar och sa: Ni måste hämta mig. Det är något som är fel.

På akuten konstaterade man ett blodtrycksfall och sa att Erika skulle vara bra på måndag. Men så blev det inte.

– Jag var trött hela tiden, hade upprepade panikångestattacker, konstant ångest, känselbortfall...

– Jag hade ont i huvudet, tryck över bröstet, magkatarr... Jag gick nog igenom allt, fortsätter hon.

Först tre månader senare fick hon ett namn på allt det som kändes fel i kroppen: utmattningsdepression. Hon blev sjukskriven och den svåra vägen tillbaka började.

– Du måste lära känna dig själv igen. Jag trodde att jag var den här superstarka människan som orkade precis vad som helst, hur länge som helst. Jag har fått lära mig att vila igen, det hade jag liksom slutat med, och lära mig tänka på andra sätt, säger Erika.

I dag har Erika kommit långt på vägen. Hon jobbar heltid igen, och har börjat träna igen, och mår oftast bra.

– Händer det någonting som jag inte riktigt kan ta så blir jag väldigt stressad och har en hel del ångest, men jag är en mycket gladare person nu och har fått lära känna mig igen nu.

– Det här har jag känt förut när jag har blivit stressad, de här symptomen, men jag har aldrig brytt mig om dem. Men nu vet jag att nu är det dags att sakta ner, och det kommer alltid att vara annorlunda. För jag vill ju må bra, och ta hand om mig själv, säger Erika Bergkvist.

Klicka på länken för att höra en längre intervju med Erika Bergkvist.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6695013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar