tisdag 23 maj 2017

Erika drabbades av utmattningsdepression: ”Jag blev helt kall och allt rasade samman”


Psykisk ohälsa blir allt vanligare och i veckan valde 29-åriga Erika Bergkvist att dela med sig av sina upplevelser i ett inlägg på Facebook.

Nu berättar hon om vad som ledde till kollapsen på ett träningspass förra året – och hur hon ser på framtiden.

Erika Bergkvist berättar att hon alltid har sett sig själv som en glad och nöjd person. När hon avslutade sin högskoleutbildning blev det dock värre – hon gick in i en lång period av arbetslöshet.

Den gamla ångesten kom tillbaka
”Jag kände mig värdelös, frustrerad och hopplös. Ingenting fungerar när man inte har ett jobb, varken ekonomi eller ens sociala liv. Problemet var att jag inte tog hand om de känslorna utan tryckte undan dem.”

När Erika sedan började arbeta flöt den gamla ångesten upp till ytan.

”Jag jobbade, coachade friidrott och tränade sju dagar i veckan. Jag ville vara bra på allting.”

Sedan kom den – februaridagen då Erika kollapsade under träningspasset.

Början på ett långt mörker
Den 29-åriga kommunikatören föll plötsligt ihop.

”Jag blev helt kall och allt rasade samman. Jag kunde inte stå upp och fördes till akuten.”

Erika Bergkvist fick prata med många läkare men upplevde att de inte tog henne på allvar.

”Jag fick ofta höra att ’det här går över’. De sa även att det bara hade varit ett blodtrycksfall. Det tog tre månader innan jag blev tagen på allvar”, berättar hon och fortsätter: ”Då blev jag sjukskriven för utmattningsdepression.”

"Det känns som att huvudet ska brinna upp"

Erika började gå hos en terapeut och fick antidepressiva mediciner. Men vägen tillbaka var svår. 29-åringen från Karlstad berättar om hur det kändes att befinna sig mitt i en utmattningsdepression:

”Det är mörkt. Eftersom man slutar umgås blir det ensamt. Ingen förstår och ingen tar till sig. Folk säger bara att du ska skaka av dig det”, säger hon. ”Det känns som att huvudet ska brinna upp, som att du aldrig andas ordentligt, som att du ligger i sängen och ska dö.”

Erika berättar att utmattningsdepression inte bara påverkar ditt psykiska välmående – även kroppen fysiska funktioner påverkas.

”Flera av kroppens vanliga funktioner slutar att fungera. Det gör att man inte riktigt kan acceptera att det handlar om psykisk ohälsa – det känns ju som att det är något fel på kroppen. Man tänker att det måste handla om andra saker. Man tänker att man inte kan så dåligt av stress.”

Svårt att acceptera
Den vanligtvis så glada och nöjda Erika berättar om hur svårt det var att acceptera diagnosen utmattningsdepression.

”Det tog ett halvår innan jag förstod att det bara var stress. Det känns ju som att det är något annat eftersom att man mår så dåligt.”

En lång väg tillbaka 
Ja, även om vägen har varit lång har Erika nu lyckats besegra sin sjukdom. Hon arbetar återigen heltid som kommunikatör och ser ljusare på livet i största allmänhet.

”För mig vände det när jag började ta antidepressiva mediciner. När ångesten försvann kände jag mig lättare och orkade lite mer varje dag”, berättar hon. ”Jag började vara mig själv igen och såg ljusare på tillvaron. Det går inte när man är deprimerad – då är all glädje uttömd.”

I höstas blev Erika färdigbehandlad hos terapeuten. Hon äter fortfarande medicin och besöker för säkerhets skull läkare med jämna mellanrum – men i övrigt mår hon bra.

”Det går att komma tillbaka – men då måste man bryta med allt som man mår dåligt av.”

Hyllas av tusentals
Inlägget som Erika Bergkvist publicerade på Facebook har nu blivit viralt. I skrivande stund har drygt 1500 personer gillat och nästan lika många har delat det. Många skriver stöttande kommentarer och berättar även om egna upplevelser.

”Det värmer jättemycket att läsa. Det känns skönt att människor kan prata ut om det här. Det är jättekul men också hemskt – man ser ju hur många det är som mår dåligt.”

Vill öka medvetenheten
Nu vill Erika bidra till en ökad debatt om psykisk ohälsa.

”För att få bukt med det här måste folk få veta hur det är. Vi måste börja prata om det på arbetsplatser och i skolor. Sjuktalen ökar inom psykisk ohälsa. Jag vill ut i skolor och prata. Jag vill att vi ska prata om det här överallt.”

Avslutningsvis har Erika Bergkvist en sak att säga till den yngre generationen.

”Man måste inte alltid vara bäst på allt – det är okej att misslyckas. Lyssna på din kropp. Behöver du vila så ska du göra det. Våga prata om dina känslor och tyck om dig själv! Ge dig själv vad du behöver.”

Artikel och bild från: http://www.expressen.se/omtalat/roster/erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar