tisdag 23 maj 2017

Mitt bästa verktyg mot stress


Förut brukade jag skriva meter långa lappar om vad som skulle göras. Jag la lapparna handväskan, satte post-it lappar på dator och på kylskåpet. De där lapparna kunde hamna varsomhelst. Att lista ned vad jag skulle göra var ju smart. Men att skriva samma sak flera gånger, för att lapparna jag skrev på dagen innan är borta, gjorde mig bara mer förvirrad och stressad.


Jag har tur att har världens bästa farbror Thomas. Han ringde mig varje dag under en tid jag inte mådde bra. Han peppade mig och såg till att jag kom upp på benen. För ett par år sedan gav han mig bok i julklapp. Han kallar den Success planner. Det är ett planeringsverktyg som hjälper dig att planera, prioritera och boka av.

Hade någon annan givit den till mig hade jag kanske inte gått i gång. Men jag visste att han studerat hur stress påverkas av planering. Verktyget har hjälpt mig från min utmattning till att hitta ett underbart jobb som Hälsocoach och dessutom ha mindre stress i vardagen. För första gången i mitt liv har jag hittat en struktur som jag håller fast vid. Jag har använt den varje dag i över två år och det är mitt bästa verktyg mot stress.  

      Så funkar verktyget:
  • Skriva ned månadens, veckans och dagens 5 viktigaste aktiviteter.
  • Boka av efter varje gjord aktivitet.
  • Efter varje arbetsdag skriv ned morgondagens 5 viktigaste aktiviteter.
  • Efter varje vecka utvärdera.

      Varför minskar verktyget min stress:
  • För den hjälper mig prioritera.
  • För att jag ser tydligt vad jag har gjort.
  • Tydliggör att arbetsdagen är över.
  • För att jag har allt samlat på ett ställe. (Den finns även som app)
Denna bok gör mig nöjd, effektiv, mindre stressad, driftig och glad!

Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/mitt-basta-verktyg-mot-stress/

(Denna bok håller nu på att framställas för privatbruk och kommer tryckas inom några månader. Jag återkommer när den att finns tillgänglig.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar