onsdag 3 maj 2017

Ducka för bitterheten - och må bättre

En tid innan min krasch fick jag till mig att om jag inte förändrade mitt beteende skulle jag med tiden bli oerhört bitter och ensam.
Det har jag tagit fasta på att förändra och den förändring har gjort att jag sparar energi och sinnet är mycket ljusare nu.

Gör det samma om du också har hamnat i bitterheten.


Bitterheten kan slå klorna i dig genom en plötslig händelse som du upplever som mycket negativ och samtidigt orättvis. Det kan vara att du förlorar jobbet efter lång och trogen tjänst, blir lurad på pengar av en nära vän, eller blir övergiven av din man efter en otrohet.

Om du fastnar i känslan att du är maktlös, inte kan lita på någon och har hela världen emot dig – då kan du drabbas av bitterhetssyndrom. Det är ett psykiskt tillstånd som till och med kan göra dig fysiskt sjuk.

Bitterhet byggs upp långsamt när man inte kommer över känslan att ha blivit orättvist behandlad. I stället för att försöka bearbeta förlusten blir man hatisk och uppgiven. Man ser inte att man själv och ingen annan har nyckeln till förändring. Och faktum är att man kan få betala ett högt pris, inte bara för känslomässig instabilitet och vredesutbrott – utan också för allvarliga fysiologiska förändringar som sämre immunförsvar och ämnesomsättning, sömnrubbningar och hjärtbesvär.

Läs artikeln här: http://www.mabra.com/ducka-for-bitterheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar