tisdag 9 maj 2017

Om ni inte börjar leva gör jag slut



"Har vi någonsin varit ärliga mot varandra?"
"Först var det alla våra gulliga historier om hur bra allting var. Jag var inte bättre än ni. Vi höll masken och grälade bakom stängda dörrar."
"Jag tycker fortfarande inte vi är ärliga med vad vi vill göra med resten av våra liv. Vi suckar lite, det gör vi, det kanske är ärligt. Men berättar vi någonsin för varandra vilka drömmar vi har? Ni kanske inte har några kvar?"
"Vad är det som hindrar oss att leva det liv vi vill?"

Ovan citat är från boken "Om ni inte börjar leva gör jag slut" skriven av Eva Swedenmark, även om den inte tillhör den bästa bok jag läst träffade den ändå rätt. För hur många av oss sitter inte runt café bordet och umgås med våra vänner som vi tror att vi har full koll på. Som vi tror oss känna ut och innan som man kanske har hållit ihop med sen skoltiden. För hur väl känner vi varandra egentligen?

Vågar vi vara helt ärliga? Berättar vi om vad vi egentligen tycker, tänker, känner och drömmer om? Vågar vi berätta om vad som gör oss ledsna, rädda osv? Vågar vi vara helt ärliga och säga "nej, jag tycker faktiskt inte du passar i den där tröjan" när väninnan står i provhytten och är salig över det hon nu har provat. Vågar vi berätta att vi har det kämpigt i förhållandet, ekonomiskt, med barn, ex, jobbet och allt vad det nu kan vara?
Eller låter vi bli att vara så pass öppna och ärliga att vi istället drar på ett leende tillsammans med fasaden att allt är bra?

Vågar vi säga ifrån, ha en öppen dialog utan sura miner? Kan vi vara ärliga och stöttande i beslut? Vågar vi stå upp för vad vi själva tycker även om vännen inte har samma åsikt?

Jag kan villigt erkänna att jag inte varit helt ärlig och öppen varken i det jag står upp för själv eller hur jag själv känner och mår. Många tror nog att de står mig närmare än vad de gör, men ärligt talat har jag inte släppt in någon så pass, knappt mig själv egentligen.

Även om jag och vännerna haft himla roligt genom åren, skrattat och tjoat så kan jag se att bakom fasaden har det inte varit speciellt glatt alla gånger. Det har funnits avundsjuka med i bilden, prestationskrav, ekonomiska problem, hjärtesorg, ångest, rastlöshet, irritation, besvikelse mm. Något som vi alla säkert känt av och känt till men ingen har vågat tagit tag i det eller rätt ut.

Under dessa två år som jag varit isolerad från omgivningen och inte haft något val än att lära känna mig själv så har jag reflekterat en hel del över mina egna beteenden och även vågat börja vara ärlig mot mig själv. Samtidigt börjar jag försöka lyssna mer och mer på vad jag vill och genom att inte säga ja när det känns mer nej.

Fast jag fortfarande är sjuk, umgås mestadels med mig själv så kan jag villigt erkänna att det faktiskt är först nu jag lever. Det känns som jag vaknat upp från ett inrutat mönster och att min tidigare fasad att var andra till lags på olika sätt nu har runnit av mig. Jag har fått en ny lust till livet som jag aldrig haft tidigare, drömmar och framtidsplaner har gjort sig hörda inom mig, jag väljer nya bekantskaper med omsorg, börjar lyssna på vad jag vill och går inte över den känslan som tidigare. Jag grämer mig inte över förlorade vänskaper utan ser det som att vår tid är förbi att det är dags att ta nästa steg i livet. Konstigt nog är jag faktiskt lycklig nu och glöden i ögonen har hittat tillbaka efter år av frånvaro.

Så jag tycker vi följer bokens råd genom att skriva en att leva lista, det kan vara allt mellan himmel och jord blandat med drömmar, praktiska saker, personliga förändringar ja allt helt enkelt. Dela gärna med dig om din dröm. (Även om man är sjuk och inget annat önskar än att bli frisk så se förbi det och dröm vidare till nästa steg när du är frisk)

Min att leva lista ser ut så här:

💗 Ta promenader med nyfunna vänner.
💗 Samla ihop gamla barndoms vänner och starta upp nya vänskapsband
💗 Hitta mannen i mitt liv och börja ett nytt liv tillsammans.
💗 Vinna en massa pengar så jag kan få mitt hus och trädgården som jag längtar så efter
💗 Motionera och känna glädje i det
💗 Vara nöjd med hela mig yttre som inre
💗 Stärka min självbild och bli hel igen
💗 Skratta och le
💗 Våga vara ärlig och öppen på ett nytt sätt
💗 Dansa
💗 Skriva böcker och få dem publicerade
💗 Fjällvandra/cykla
💗 Lyssna på mitt inre och hitta balansen till att få en fungerande vardag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar