måndag 8 maj 2017

Kortare sjukskrivning med aktiv vila



När man sjukskrivs för utmattningssyndrom säger doktorn ofta till oss att gå hem och vila. Det värsta är att många av oss har tappat förmåga att vila upp oss.

Kroppen är spänd och hjärnan är uppe i varv även på natten. Då bör man ta hjälp att släppa spänningen i kroppen.




För min del kommer det tillbaka om jag pressar mig för hårt, bokar upp mig på för mycket och har för lite återhämtning. Då blir sömnen dålig och det påverkar mig så negativt. Denna spänning hindrar oss att gå ned i djupsömn och vi återhämtar oss inte på bästa sätt. Aktiv vila på dagen som t.ex meditation, yoga eller mindfulness hjälper dig att slappna av.

Som Lars-Erik Uneståhl sa i Prestationspodden:
– Vi skulle inte behöva så långa sjukskrivningar om alla som sjukskrevs fick en coach som lär den utmattade att få ner sin grundspänning och få tillbaka sin viktiga djupsömn.

Så ta hjälp om du inte blir bättre.

Kram!

Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/kortare-sjukskrivning-med-aktiv-vila/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar