tisdag 23 maj 2017

En frukost som lugnar kroppen


Hej!

Nu går jag rakt på sak. Jag tror på att äta antiinflammatoriskt och jag tror starkt på att hålla ner inflammationen i kroppen. För åtta år sedan drabbades jag av en öroninflammation som aldrig gav upp. Som tillsammans med stress resulterade i ansiktsförlamning. Det finns flera orsaker till kronisk inflammation och det är något som kan pågå under flera år i kroppen innan vi märker något. Vanliga orsaker till inflammationer är för lite motion, stress, övervikt, rökning, för lite sömn och dåliga kostvanor. Jag har förändrat min livsstil och mina kostvanor och min kropp känns mycket lugnare.

Jag hoppar över att skriva om vad ni inte ska äta. Satsa på vad ni ska äta i stället. Man ska vara snäll mot sig själv. Pekpinnar är ju trist. Mat som är snäll mot kroppen och motverkar kronisk inflammation är grönsaker, fisk, olivolja, rapsolja, nötter och kryddor. De bästa kryddorna är vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili. Antiinflammatorisk mat är proppfull med vitaminer, antioxidanter, enkelomättat fett och mindre mängder socker och fleromättade fetter. Satsa på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn.

Min frukost idag är bovetegröt, kokosmjölk, kiwi och kanel. I min familj är frukosten sällan rofylld. Mathilda 3 år skriker om att hon ska ha special servering framför tvn, Martin min man letar ständigt efter kanelen och Lucas rabblar de senaste sportresultaten. Men ändå. Det ser ju bra ut på bild.

I den vita koppen 1 tsk gurkmeja, en tsk honung, en nypa cayennepeppar, citron och het vatten. Den här drinken lärde en Ayurveda kvinna mig. Den är så god.

Grön smoothie: vad du än har som är grönt i kylskåpet släng i mixern, citron och addera vatten och cocosolja. För nyttig?   Släng i lite äpple och en grön banan.

Gröt: Bovetegröt med kanel och kiwi

Love it.

Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/en-frukost-som-lugnar-din-kropp/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar