tisdag 27 mars 2018

Utslagen pga solstormar

Under den senaste veckan har mitt mående försämrats mer än vanligt. Att jag fick ta beslutet att ställa in ett möte i början på förra veckan då jag inte tog mig ur soffan än mindre lämna min lägenhet.
Dagarna efter tog jag mig däremot iväg på utmattningskursen jag är med i samt min rehabträning som jag inte klarade av att fullfölja. Men mitt mående var inte på topp och väl hemma igen hamnade jag i soffan utslagen. 

Jag har/haft huvudvärk, känt yrsel, totalt dränerad på energi att jag knappt orkat röra på mig, noll matlust, problem med att somna (vilket jag iof alltid har i stort sett), men vaknat under nätterna. Jag har inte haft ork eller ro till att göra något varken läsa eller lyssna på bok. Jag har mest låtit dagarna gå och jag har legat i soffan och varit allt annat än social. 

I lördags mådde jag om ännu sämre och bara längtade till att få gå och lägga mig igen. 
Däremot i söndags var det bättre fram till senare eftermiddagen när jag blev som handlingsförlamad igen. 

Igår hade jag energi till att börja med att jag åkte hemifrån för att utföra ett ärende men när jag minst anar det är det som energin går ur mig helt. Yrseln kommer och det värker på insidan av kroppen som att den är överansträngd och det blev soffan resten av dagen igen. 

Igår när jag hörde att fler var ovanligt trötta för dagen att de knappt orkade hålla ögonen öppna och även känt sig låga och ledsna i lördags kändes det som att det måste ligga något mer bakom. För jag känner ju skillnad på mina symptomer och det här var inte bara utmattningen, eller en släng av vårtrötthet. 



"NASA som har bra koll på solstormar i väst har larmat att det kommer en smäll som i morgon (23/3). Det gamla vanliga gäller; drick mycket vatten, håll dig inomhus och helst i betonghus. Man kan känna sig yr, illamående, sjukare än vanligt, ha svårt att sova, må allmänt konstigt, däckas, trött." Citat från Utmattningsskolan.se

Efter lite sökande föll polletten ner igen, för jag kände ju av det här i höstas med men har totalt glömt bort det här med solstormarnas påverkan. Min teori är att jag som redan är utmattad påverkas mer av detta då min känslighet har ökat tillsammans med min utmattning. Det gör att jag däckas och blir helt utslagen pga av alla energier solen skickar ut i atmosfären. 

(Från den 27:e mars ska det nu minska i styrka igen och jag hoppas mitt och ert mående förbättras igen)

* Artikel från 2013

* Hantera energipåslag från solstormar - 2017



Så hur har ditt mående varit den senaste veckan??? (kommentera gärna) 

1 kommentar:

  1. Ja men där ser man. Det kanske finns förklaringar till allt. Det var länge sen jag mådde så här dåligt och var så här trött. Ingen energi i kroppen och helt orkeslös. Idag blev jag kvar i sängen till 11.30 vilket inte skett på länge å då hör till saken att jag sov från 22-isch men 4 timmar under em/kvällen. Jag har väldigt ont i magen, öm om jag trycker i mitten, pirr i ben och armar, spänd käke och axlar, snurrig i huvudet (inte yr), mår som en brustablett hela jag. Har tidigare mått mkt bättre än på länge men nu känns bakslaget oroväckande. Hoppas det går över när stormen lagt sig ��

    SvaraRadera