onsdag 19 februari 2020

Vi mår bra av det som är naturligt

Det som är naturligt får oss att må bra

Vattenelementet som hör till vintern är enligt den kinesiska medicinen mor till träelementet och ska ge trä och våren energi. Har vi vilat och samlat kraft under vintern kommer vattenelementet att kunna hjälpa träelementet när våren kommer. Vi hör i hop med naturen och dess cykler på ett naturligt sett. Det är när vi går emot vår natur som problemen uppstår. Precis som att mina tomatplantor kommer att behöva rätt förutsättningar för att bära frukt gör vi det också. Visst är det konstigt att det är så mycket lättare för oss att förstå logiken i det när det kommer till det som ligger utanför oss. När det gäller oss själva tror vi att vi står över naturens lagar.
Den kinesiska medicinens lösningar på våra fysiska och känslomässiga problem kan tyckas så enkla att vi har svårt att förstå att de fungerar. Speciellt när det kommer till känslor som vi i väst inte alltid förstår oss på. Förmodligen är det just det enkla och naturliga som gör att vår kropp och våra känslor förstår och får hjälp av den kinesiska medicinen.

Naturlagarna gäller oss också

Är vi i fas med rytmen i naturen och följer den mår vi bra av vad varje årstid erbjuder. Har vi vilat under vintern så har vi nu när våren kommer fulladdade batterier och kan hänga på vårens uppåtgående energi. Det är naturligt att vår aktivitetsnivå ökar, precis som att vi skall börja dra ner på tempot när hösten kommer.
Att vi är en del av naturen är nog det vi har tappat bort mest i en värld som snurrar fortare och fortare och blir mer och mer onaturlig. Vi har inte plats för våra behov eller tid att lyssna på vad vår kropp och själ säger till oss. Det är det svårast att få människor att förstå att vi behöver följa naturlagarna och det som är naturligt för oss för att må bra.
Bor vi i norden och har vårt kalla klimat och vill äta till exempel raw food så behöver vi samtidigt äta mer värmande saker som Ingefära och chili, kardemumma och kanel, för att hålla balansen, annars bli det för mycket kallt i kroppen och vi kommer få problem så småningom. Är det sommar eller vi bor i Californien så kommer det att gå bättre. Är vi unga och fulla av yang så kommer vi inte heller få problem på en gång, vi kommer inte att märka det förrän yang förbrukas och vår vitalitet sjunker.

Allt hänger ihop

Jag kommer så väl i håg hur mina egna problem startade och blev fler och fler. Varje eftermiddag fick jag ont i magen när jag satt och jobbade. Uppblåst svullen och riktigt ont. Jag förstod ingenting och i dag så tycker jag att det är konstigt att kroppen klarade sig så länge som den gjorde med kaffe, cigaretter och eventuellt ett par riskakor under en hel dag, naturligtvis utan frukost också 😉
Så lite kunde jag om kroppen då att jag inte förstod att jag förbrukade min egen reserv och orsakade mina problem själv genom hur jag levde. Kroppen gjorde allt den kunde för att tala om för mig vad den behövde och jag tyckte att den svek mig som gjorde ont och gav mig problem. Så höll vi på i många år och var osams. Den försökte förmedla olika saker och jag lyssnade inte för jag hade helt ärligt inte en aning om vad den ville. Jag kände mig som ett offer och förstod inte att jag själv orsakade symtomen. Det kändes som om ett lotteri ibland reagerade kroppen och ibland inte. Samma sak med känslorna jag förstod inte alls sambandet.

Piller hjälper inte i längden


Jag kan tycka att det är det viktigaste vi har att lära oss är hur vi skall förstå oss på det som händer i kropp och själ och vad de faktiskt försöker förmedla till oss. Tänk så mycket det skulle bespara oss. Det är som jag sa till en patient i veckan. Vi kör bara på och tar fler och fler tabletter när symtomen dyker upp. Det är vår lösning. Det finns tabletter för nästan alla symtom ända tills det blir för stora problem, då räcker inte pillerna till längre. Det är som att ingen förstår att symtomen dyker upp av en anledning. De dimper inte ner hos oss hux flux även om det kan kännas så. Något i vårt fantastiska kroppsliga system är ur ballans. Kroppen klarar inte längre av att lösa upp knutarna själv, den ropar på hjälp och pillerna kommer inte att lösa problemen om vi inte gör något åt orsaken.

Bild och hela artikeln går att läsa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar