tisdag 29 oktober 2019

När är man egentligen frisk?



Jag får ofta frågan om jag är frisk nu. Det har ju gått tre år sen kraschen och jag är ju igång och jobbar.
Min första impuls är att säga att frisk blir jag aldrig. Jag blir fortfarande hjärntrött ibland, tål inte stress, måste planera in återhämtning ständigt och minnet är inte vad det ska vara än.
Men så tänker jag lite till. Egentligen är jag friskare än nånsin nu. Jag vilar mycket. Tar allt som det kommer. Bryr mig inte om att saker inte blir som det var tänkt. Undviker stressiga situationer. Planerar alltid in pauser och vila. Och roliga saker. Jag är snällare mot mig själv nu. Egentligen så otroligt friskt.
Om man jämför med förr. När jag stängde av kroppens signaler. Körde på fast jag inte orkade. Tvingade mig att fortsätta trots att det kändes som jag gick sönder inuti. Alla krav. Allt press. Kropp och knopp som inte orkade mer. Kanske en väldigt frisk reaktion på ett väldigt sjukt samhälle?

Vad säger ni som varit utmattade? Är ni friska eller vilket ord använder ni?

Artikel och bild från: https://karin.mabra.com/nar-ar-man-egentligen-frisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar