tisdag 29 oktober 2019

Träning efter utmattning steg 1

Tricket är att börja från noll oavsett var du var innan. Att omdefiniera vad träning är. Och att vara ditt absolut snällaste  -mot dig själv! Det här är mina bästa tips.

Ok du vill börja röra på dig efter utmattningen. Kanske för att det börjar kännas i kroppen att det är dags. Men troligast för att din läkare (och väldigt många i din omgivning) gång på gång påpekat hur avgörande det är för att du ska bli frisk.
Men kanske funderar du på hur det ska gå till eftersom du knappt tar dig ut sängen. Eller blir så trött av att handla och hämta barn att du måste sova efteråt. Träna? Ni måste skämta?
Tricket är att börja från noll oavsett var du var innan. Att omdefiniera vad träning är. Och att vara ditt absolut snällaste  -mot dig själv! Det här är mina bästa tips. (OBS jag är ingen PT utan detta är metoden som jag och Michael Angress utarbetat men som hjälpt många fler än mig)

1. Börja där du är just nu
Det betyder att du inte kan jämföra dig med någon annan och absolut inte med hur du var innan. Du måste börja om från början igen och lära dig hur du och din kropp fungerar. Försök att göra det med snälla kärleksfulla ögon på dig själv -du är inte ensam om att börja från noll. Men alla kan börja röra sig igen, på sitt sätt, i sin takt.
2. Ministeg
För vissa betyder det små övningar i sängen eller en mjuk dans på vardagsrumsgolvet. För andra att gå runt huset eller en mindre promenad per dag. Vissa kanske till och med klarar av att jogga 10 minuter. Känn efter, vad känns bra? Kan du få lite puls och bli lite varm utan att det blir för ansträngande? Sikta på att göra lite ofta, istället för mycket ibland.

3. Utvärdera
Blir du trött dagen efter av att du rört dig (hjärntrött eller influensatung i kroppen) då har du pushat kroppen för mycket. Blir du pigg dagen efter? Då har du gjort rätt. För dagbok om du har svårt med minnet.
4. Sänk ribban. Skit i målen
Målet är INTE att snabbt kunna börja träna som förr. Målet är att känna sig pigg. Sänk hela tiden ribban istället för att höja den. Känns det motigt att gå en promenad på 30 minuter. Gå 20. När du känner att något funkar. Gör samma sak minst en vecka till. Kanske två eller fler. Om du förbjuder dig att öka aktiviteten så fort det funkar börja kroppen till sist längta efter att få röra sig. Då kommer det bli lättare att röra sig varje dag.

5. Allt räknas, allt är träning
Din hjärna känner inte om du har på dig tights och går en hurtig promenad eller om du sprattlar runt i sängen. Allt som får pulsen att höjas är bra. Om jag inte kommer ut på en promenad dansar jag. Går i trappor. Hoppar upp och ner eller lyfter mjölkartonger. Och jag kallar allt för träning. Det gör att jag känner mig stolt, glad och nöjd efteråt. Vem har bestämt att träning bara får vara sånt som är på gym eller i träningskläder? Reclaim the vardagsrörelsen säger jag!

2,5 år efter att jag gått in i väggen kunde jag börja jogga i enminutersintervaller (då hade jag promenerat i över ett år). Dvs jogg 1 minut och gå i 3 minuter. Upprepade sen detta 4 gånger. Och såhär körde jag i ca 10 veckor. Idag, 6 månader senare är jag uppe i 5 minuter. Det. Tar. Tid.

Artikel och bild från: https://karin.mabra.com/traning-efter-utmattning-steg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar