måndag 22 oktober 2018

Veckans stresshantering



Just nu hinner JAG inte med mig själv, ska jag vara ärlig och berätta även om jag är coach och förespråkar självkärlek. Så har  flytten till hus gjort att jag måste finnas för mina barn väldigt mycket. Därmed faller träning, yoga och meditation bort. Martin har surfat hela helgen och jag har varit hemma med barnen och katten. Dessutom följde jag inte alls mina egna coaching tips att att inte överboka. Huset har varit fullt med vänner hela helgen. Jag vill så gärna att alla vänner ska få se var vi bor innan det gått för lång tid. Detta resulterade i att jag blev helt slut, hade svårt med sömnen och var en sur och urusel mamma. Jag skrattade för mig själv och tänkte att det detta vore ju en bra film för bloggen. Gör inte som jag skulle vara en bra titel. Jag brukar inte göra just detta fel jag vet inte vad som flög i mig. Bjöd in olika vänner på löpande band och alla tackade jag. Puh.
Nu gäller det för mig att ha acceptans och tillåta rutinerna få sakta komma tillbaka. Då är det extra viktigt att tala snällt till mig själv.
Veckans stresshantering tips:
Vad noga med vad du säger till dig själv.
Förra veckan tipsade jag om att skriva ned negativa tankar.
När du märker dina negativa tankar kan du börja ändra dem. Börja med att ta bort några ord ur ditt ordförråd. Jag rekommenderar att du begränsar användningen av aldrig och borde.
Att använda aldrig sänker dig och är självbedömande. Jag ska aldrig mer äta godis. Sedan dagen efter är du i godisskålen och krafsar. Efter det är det lätt att känna sig som en bluff.
När det gäller ordet borde så är ordet straffande och är vanligtvis knutet till skam och skuld. Genom att ta bort dessa ord så tänker du omedelbart tankar som är mindre dramatiska, mer balanserade och förmodligen mindre negativa.
I stället för jag borde träna mer, så säg istället jag vill träna mer.
Testa själv:
Jag borde städa, raka benen, betala räkningar, fakturera kunder och packa upp lådor.

Jag vill städa, raka benen, betala räkningar, fakturera kunder och packa upp lådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar