tisdag 12 januari 2016

Stressbuffert


Citat från boken Nystart din väg till ett bättre liv av Peter Hassmen.

Tänk dig att du står mitt i ringen. 
I den yttersta "ringen" finner du de faktorer som kan bryta ner dig och upplevas som stressande. Vilka faktorer gäller speciellt dig? Ringa in, lägg till om något fattas. 

I den mellersta ringen finns det som fungerar som en buffert mellan dig och det som riskerar att bryta ner dig. Ringa in och lägg till det som fattas. 

Jämför den yttre ringen med den inre. Finns det fler faktorer som riskerar att bryta ner dig än som hjälper dig att hålla balansen? 

Då är det dags att göra något åt det och skapa den balans som fattas. (mer att läsa finns i boken) 
Men det jag direkt kommer att tänka på är vad jag kan göra åt det som bryter ner mig. Kan jag på något sätt eliminera något eller göra att det inte tar så mycket av mig och min energi? 

Vilka riktlinjer kan jag sätta upp för att inte vara anträffbar i tid och otid.
Kan jag må bättre om jag ser över ekonomin och kanske till och med tar hjälp ex budgetrådgivaren.
Osv.. 
Finns det något du kan eliminera eller strukturera upp att känslan blir mer balanserad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar