måndag 8 februari 2016

Det här med pengar...



Alltså det här med pengar kan ju få vem som helst stressad och det gör inte måendet bättre oavsett om man är sjuk eller inte.

När jag kraschade hade jag velat fått information om att återhämtningen kan ta tid. Flera månader eller kanske till och med år om man har otur. Jag däremot trodde att jag skulle vara frisk inom ett par månader och levde med den insikten, vilket innebar att jag inte la om min budget.

Nu däremot när mitt första år sinar mot sitt slut och jag insett att ersättningen kommer minska inser jag att krisen närmar sig. Värre kommer det bli om det tar ytterligare år att bli frisk.

Jag hade gärna sett tips och idéer om vad jag bör tänka på för att det ska underlätta för mig i framtiden ifall jag är sjuk länge. Jag mår bättre om jag har kontroll över saker och ting, det gör att jag inte stressar upp mig i onödan. Får jag rätt förutsättningar från början kanske jag kan undvika en stresskollaps längre fram.

Så jag vill dela med mig av det jag hade velat hittat i mitt sökande som kanske kan få ner någons oro inför framtiden.

Så här kommer mitt råd, har ni fler ekonomiska tips dela gärna med er. 
Utgå ifrån att du kommer vara sjukskriven i 2 år och inte månad för månad. Med den förutsättningen kan du lättare göra en budget för framtiden och hur du ska prioritera dina inköp.


Börja med att se över dina fasta utgifter:
*  Kan du få ner kostnader genom att få ner administrationsavgifter genom att ändra betalningssätt? (t.ex. via autogiro, kvartalsbetalning)

* Har du något små lån som du kan betala av för att slippa nya uppläggningsavgifter vid exempel årsskiftet.

* Kan du lägga om något lån för att få lägre ränta.

* Se över dina abonnemang, finns det något som är billigare (tänkt på att inte binda upp dig, har flera i familjen Spotify lägg om abonnemanget till familj)

* Betalar du för något du inte nyttjar, ring och avsluta det.

* Betalar du för något som du under den här perioden kan avvara och avsluta? T.ex. tidningsprenumeration, tv-kanaler m.m.

* Stoppa eventuellt fondsparande.

* Se över dina försäkringar och jämför priser. (ex via https://www.compricer.se/)

* Räkna även in i budgeten de årliga utgifterna som kan tillkomma till exempel bilskatt, besiktning, restskatt, eventuella skatt på fonder, ev hyreshöjning.

* Kontrollera om du är berättigad bostadsbidrag.

* Se över om din arbetsgivare eller försäkringsbolag står för läkarkostnaderna, eller kan till och med försäkringskassan erbjuda någon ekonomisk hjälp gällande rehabilitering.

* Nyttja högkostnadsskyddet.

* Se över om din försäkring om du är berättigad ytterligare ersättning.

* Undvik att plocka ur pengar från sparkontot när det verkligen inte är ett måste.


Se över dina inköp:
* Tänk över dina inköp och jämför priser. Undvik att handla det som du egentligen
inte behöver just nu. (Ta hjälp av t.ex appar för att jämföra)

* Lägg om vanor t.ex drick vatten för att minska kostnader på ex mjölk, dricka osv. Se över matvanor, kan det bli billigare att äta gröt till frukost istället för fil och flingor?

* Se över om du kan spara pengar i hemmet genom att dra ner på energianvändningen.
Till exempel att dra ur laddare som inte används ur el-uttagen, stänga av tv:en när
man inte tittar osv.

* Har man barn kanske det lönar sig att införskaffa tygblöjor istället. (http://blojfribebis.se/tygblojor/)

* Ett annat tips är att göra inköp på loppis eller på köp och säljsidor på nätet. Där kan mycket hittas som knappt är använt.

Tänk på att ta med barnen i ekonomin och förklara på deras nivå om vad som gäller nu.


Det var mina tips, kommentera gärna om du har några bra ekonomiska tips, eller appar m.m som kan vara värt att dela vidare.

Blir det här en för stor process att gå igenom själv, ta hjälp av någon anhörig eller varför inte kontakta din budget- och skuldrådgivare i kommunen.

Det bästa råd jag har är att gå igenom detta så snart som möjligt för ju tidigare det sker ju fler kronor hinner du spara. Nu är du i alla fall en bit på väg och har gjort det bästa av situationen för stunden. Det borde göra dig lugn och trygg för ett tag i alla fall. Att få en ungefärlig uträkning på vad du är berättigad i ersättning kan du besöka ersättningskollen (www.ersattningskollen.se) på nätet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar