söndag 21 februari 2016

Värderingar

I boken "Tänk låsningar och lösningar" av Kjell Enhager
tar han upp det här med värderingar. Där ovan bild är tagen ifrån. 

Jag har genom åren kommit fram till vilka mina värderingar är men även insett att jag inte direkt levt efter dem. Jag har inte riktigt tänkt igenom mina värderingar i de val jag tagit genom livet, för jag har inte riktigt förstått hur jag skulle göra. Värderingarna har bara funnits där på ett papper men så mycket mer än så har jag inte tänkt på dem... förrän nu. 

För i samband med att jag läste boken "Tänk låsningar och lösningar" fick jag verktyget hur jag skulle använda mina värderingar.

Tänk dig en sil som på bilden där dina värderingar är skrivna.
Står du inför ett val eller en situation silar du genom frågan steg för steg genom silen och dina värderingar för att komma fram till ett beslut.

Till exempel: Mina värderingar avser Ansvar (ansvar mot mig själv att jag mår bra, passa tider mm), Glädje (skratta, ha kul, umgänge, tillfredskänsla), Hälsa (att jag mår bra i mina val, relationer, fritidsintressen, återhämtning) osv.

Sen tar jag situationen jag befinner mig i t.ex "mitt arbete" och silar igenom den i varje steg för att känna om arbetet gör att jag mår bra enligt mina värderingar. Känner jag att arbetet går emot alla mina värderingar jag satt upp, är det verkligen dags att se sig om efter något annat arbete. Eller kan jag på något sätt göra att min arbetssituation blir bättre genom mina värderingar? 

Hamnar jag i en svacka i en relation kan jag behöva sila igenom den i mina värderingar för att veta hur jag ska gå vidare. 

Genom detta verktyg känner jag mig starkare i grunden hur jag framöver ska göra mina val.
Jag hoppas du förstår lite hur jag menar om inte annat rekommenderar jag boken för att få en helhetssyn på det hela. 

Min tanke är nu att du skriver ner allt du kommer på som avser dina värderingar, kan du utefter de du skrivit ner koppla ihop flera värderingar till ett exempel 4:a rubriker. Det gör det lättare att komma ihåg vilka värderingar du har. 

Sen när du har gjort det stapla upp rubrikerna i silen som du sen bär med dig genom livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar