torsdag 28 juli 2016

"Måste akta mig för att göra för mycket"


Hon var stålkvinnan som klarade allt. Men så en dag kraschade hon och än har hon inte helt rest sig upp igen. I år har Petrea Karlsson lidit av utmattningsdepression i 15 år.

Det är svårt att tro att Petrea Karlsson från Ludvika har varit sjukskriven till och från i flera år. Kvinnan vid bordet skrattar och skämtar om att hon sitter där hon sitter, att hennes man får hämta kaffe. Men bakom skrattet gömmer sig ett allvar.

– Det är skönt att vi kan skämta om min sjukdom, vardagen blir lite lättare då, säger Petrea Karlsson.

När hon var 36 år gammal arbetade Petrea Karlsson som bildlärare på en högstadieskola. Hemma hade hon tre småbarn och ett renoveringsobjekt till hus. Den enda pausen mellan jobbet och renoveringen var två minuter i bilen med några djupa andetag innan hon tog tag i arbetet hemma.
På jobbet skulle 300 elever gå genom Petrea på ett läsår.

– Även om jag blev förkyld kände jag inte att jag kunde stanna hemma. Det var för mycket som hängde på att jag var där, säger Petrea Karlsson.

Som konstnär i grunden gjorde hon alltid lektionerna så kreativa som möjligt, men så helt plötsligt försvann hennes kreativitet och humöret drunknade i färgburkarna.

– Jag slog på en film på varje lektion för att jag inte orkade något annat. Jag mådde som att någon hade dött, men när jag borde ha bromsat gasade jag på mer istället, säger Petrea Karlsson.

Och så en dag small det. Petrea Karlsson kände yrsel och lutade sig mot diskbänken i bildsalen.

– Hela marken började gunga och när jag senare gick förbi expeditionen blev jag tillsagd att gå hem och ringa en läkare, säger hon.

Petrea Karlsson protesterade när läkaren ville sjukskriva henne men gick med på att stanna hemma i två veckor.

– Jag minns att han log lite konstigt när han kollade ner i sina papper och jag undrade varför. Idag förstår jag. Två veckors sjukskrivning slutade i fem år, säger hon.
Varje dag var en kamp. Under de första tio månaderna sov Petrea inte alls. Stressen höll på att äta upp henne.

– Det kändes som att jag konstant blev jagad av en björn. När jag var ute och körde kunde jag helt plötsligt glömma bort var jag var på väg, säger hon.

Allt blev till ett töcken. Årstider smälte ihop och snart sov Petrea 16 timmar per dygn. Sömnen varvades med stresspåslag de få timmar hon var vaken.

– Jag var som en råtta i ett snurrande hjul där jag slutade springa men hjulet snurrade vidare, säger Petrea Karlsson. 

Efter sjukskrivningen fick Petrea Karlsson börja arbetsträna, men efter några månader kom kraschen igen. Senast jobbade hon på Fornby Folkhögskola.

– Jag höll i kursen "Kultur, kropp och själ", vilket passade mig perfekt och jag började ta på mig mer och mer ansvar, säger Petrea Karlsson.

Men snart låg nästa krasch runt hörnet och symptomen yrsel, hjärtklappning och huvudvärk började komma upp till ytan igen.

– I höstas gick jag därför upp från att vara 25 procent sjukskriven till 50 procent, säger Petrea Karlsson.

Snart ökade procenten till 75 och i våras blev Petrea helt sjukskriven igen. Under alla år på vägen tillbaka har Petrea Karlsson haft återkraschar en till två gånger om året. Den senaste kraschen var den värsta sedan den första.

Hon gick med i gruppen "vi som drabbats av utmattningssyndrom/utbrändhet" på Facebook. Att skriva med andra som befinner sig i samma situation är, enligt Petrea Karlsson, värdefullt. Där kan hon dela med sig av erfarenheter till de som nyligen blivit sjukskrivna.

– Det är en väldigt härlig grupp där vi peppar varandra när sjukdomen är som värst, säger Petrea Karlsson.

I framtiden vill Petrea tillbaka till jobbet, men än är hennes läkare inte positiv till det.

Enligt Petrea är det många som har svårt att förstå vad utmattningssyndrom innebär. Många gånger förknippas det med ren lathet.

– Det är ofta positiva människor som drabbas trots att de trivs på sitt jobb. Positiv stress är inte heller bra. Om du säger att du har influensa är det synd om dig, men säger du att du har utmattningssyndrom är det många som inte förstår, säger Petrea Karlsson.

När en del får svårt att sova på natten om de sover någon timme under dagen, är det något Petrea måste göra flera gånger per dag.

– Gör jag inte det blir jag vaken hela natten, säger hon.

Petrea Karlsson är noga med att skilja på utbrändhet och utmattningssyndrom. Enligt Petrea handlar inte utmattningssyndrom om någon psykisk sjukdom, tvärtom.

– Det är en fysisk sjukdom då du har ett överskott av kortisol som bryter av hjärnsynapserna, säger Petrea Karlsson.

För Petrea och hennes familj är det en utmaning att hitta balans när det kommer till saker de vill göra. 

Det krävs planering och noga övervägande. Om hon är aktiv i två dagar får hon förvänta sig att bli sängliggandes i fyra.

– Jag måste akta mig för att göra för mycket även om det handlar om roliga saker, annars slår det tillbaka som en smäll. Men även om priset är en krasch gör jag ofta mycket ändå. Jag kan inte bara avstå från att leva. Jag måste göra roliga och positiva saker även om det kostar, säger Petrea Karlsson. 

Artikel och bild från: http://www.dalademokraten.se

Ytterligare en berättelse går att läsa här: Läsarberattelse-just-nu-lider-jag-av-livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar