fredag 26 januari 2018

Därför måste du prioritera din sömn


Jag och sömn har varit en känslig historia. Mest på grund av barnen. Jag lärde mig att inte sova. Men hur konstigt det än låter har ju en Osteopat behandlat mig och jag sover som en prinsessa. Dessutom har jag testat en kedjetäcke som är superbra om du är en orolig själ med nerverna utanpå. Jag är inte längre i behov men när det var oroligt var det jättebra.
Visste du att vår sömn är nödvändig för att vi ska kunna skapa minnen, utan sömn kan inte nya minnen skapas. Och det kan väl alla små barns föräldrar skriva under på. Under värsta tiden mindes jag inte vad jag precis hade gjort. Vi behöver 8 timmar sömn. Så är det bara. Ni som skryter med att ni inte behöver sömn kan sluta skryta.
Därför är det viktigt med sömn:
  1. Utan sömn skapas ett protein i hjärnan som kallas Amyloid, som skapar Alzhemiers. När vi sover så raderas det farliga  proteinet.
  2. Om du inte sover blir det svårare att få barn, utan sömn blir du 10 år äldre i förmågan att skaffa barn.
  3. Utan sömn ökar risk för cancer
  4. Utan sömn ökar risk för hjärtproblem
  5. Efter 16 timmar av vakenhet minskar din fysiska förmåga.
  6. Efter 18 timmar så är vi mentalt som att vi är fulla. Tänk på att inte köra bil då

(Informationen har jag fått av en Professor i Neurovetenskap: Matthew Walker)
Mina bästa tips:
Ta ut telefonen ur sovrummet
Skaffa ett kedjetäcke (om nerverna är utanpå och du är orolig)
Kontakta mig och fråga om numret till min Osteopat
Ha rutiner innan du lägger dig, läs en bok, drick något varmt.
Drick inte alkohol
Träna på förmiddagarna ( på kvällen kan du gå upp i varv)

Om du dricker kaffe, drick endast på förmiddagen

Artikel och bild: https://stresscoachen.mabra.com/darfor-maste-du-prioritera-din-somn/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar