tisdag 30 januari 2018

Gör dig fri


Mina vänner och även deras föräldrar är helt klart mobilberoende men ni yngre ni verkar ju snäppet värre. Jag ser er sitta på  härliga och dessutom ibland svindyra restauranger, äter middagar, inte pratar och är totalt uppslukade av era mobiler. Jag förstår inte hur ni får till det i intima relationerna? Pratar ni nåt där hemma? Eller skickar ni bara gulliga emojis:). Det ska ju inte jag lägga mig i. Men ändå. Jag undrar.
I söndagslugnet hann jag med att läsa ledaren i DN av Peter Wolodarski. Han skriver det jag länge har känt och dessutom skrivit om. ”Att i phonen har revolutionerat vår tillvaro men den är också en drog”.  Han beskriver en väns tillvaro vars mobil hade gått sönder. Han hade fått sån abstinens att han fått fysisk reaktioner. Dessutom hade hans ickenärvaro på sociala medier tolkats av vännerna som om han hade varit med om något allvarligt. Är inte detta så sjukt?
Beroenden kan vara svåra att bryta, det är bara att se på rökarna eller de som försöker sluta med socker. Världshälsoorganisationen väntas i år klassa beroende av dataspel som en sjukdom. Och skärm­tittande är ett liknande tillstånd. Jag säger ju det! Mobilen är vår tids cigarett. Jag är också en som använder mobilen för mycket.  Men inte om man jämför med de där personerna som går och läser på mobilen, eller som sitter med sina barn och samtidigt stirrar sig glosögda in i mobilen.
Om ni vill veta hur barnen känner sig när ni tittar på mobilen istället för på dem. Lyssna gärna på psykologen Mona Göransson i Prestationspodden Barnen och stressen. Själv skulle jag gärna testa köpa en gammal telefon, det som hindrar mig är att jag jobbar med sociala medier.

Man måste skapa rutiner för sin telefon. Den här bekräftelse kulturen vi bygger upp är farlig. Det krävs disciplin och självkontroll för att tacka nej. Mobilen och skärmen är bra, men vi måste göras fria från den onödiga tiden som vi spiller på att stirra in i en liten apparat.
Hur tar man pauser från mobilen:
Fråga dig själv: Kan du välja bort något som du tittar på i mobilen? Är det värt din tid?
Installera en app som bedömer din aktivitet på telefonen.
Ingen mobil vid hämtning av barnen.
Lägg mobilen i en låda så den inte stör dig.
Ingen telefon i sovrummet.

Ta aldrig upp mobilen på bordet när du äter lunch eller middag.


Artikel och bild från: https://stresscoachen.mabra.com/gor-dig-fri/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar