onsdag 3 januari 2018

Stressen kring kroppen


Innan vi ens har satt oss tillrätta på våra kontorsstolar, så har jag och alla andra kvinnor blivit överösta av bilder som de där. Lite oskuld fulla men ändå inte och en hög dos perfektion. Det svämmar över med bilder på kvinnor som på ett eller annat sätt visar upp ett ideal. Ett bevis på att det är så här man ska se ut. Ja, jag tycker det själv också. Ibland. Jag blir i stunder hjärntvättad. Det är inte lätt att älska sin egen kropp när man matas av bilder på kvinnor som visar på perfektion. Tanken har själv slagit mig flera gånger om jag inte borde förändra något i mitt utseende. Vi kvinnor får verkligen kämpa med att älska oss själva vid sidan av stressen av dagens ideal. Vilken onödig energi vi coola kvinnor slösar!
Vi skulle kunna använda den kraften till något mycket bättre. Vi jämför oss och vill vara någon annan, någon annan i en annan kropp med ett annat liv. Vilket är omöjligt. Detta skapar stor stress. Varför är det så här kan man undra? Vad ligger det för krafter bakom? Kommer det någonsin bli bättre? Kommer min Mathilda slippa jämföra sig med falska ideal?  Jag hoppas det.
För mig är yoga både i teori och i praktik ett fantastiskt bra hjälpmedel. Den får mig att tycka att min kropp är otroligt cool och den hjälper mig att vara närvarande. På så sätt känner jag mig mer attraktiv.
Några steg till att älska din kropp:
Notera ditt dagliga flöde med bilder på instagram och andra sociala medier. Vad tittar du på? Vad matas du med?
Av följ på de konton som bilderna som du inte mår bra av.
Smörj in dig själv varje dag med en härlig kräm (eller värm olivolja och smörj in innan dusch).
Skriv ned en sak om din kropp som du gillar varje kväll.

Träna, det gör att man känner mer kärlek till sin kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar