måndag 5 december 2016

Föräldrar - kan vi prata lite om paketkalendrar?



– Snart klar, hur ligger ni andra till? Undrar en övertänd sexbarnsmamma på instagram när hon lägger ut en bild på 144 fint inslagna paket klockan 03:14 dagen innan första december.

För dig som inte vakade vid köksbordet samma tidpunkt, hög av lackdoft lätt intrasslad i washitejp och juteväv kan jag berätta att jag pratar om adventskalendrar.

Nej, inte den på TV eller i radio.

Och nej, inte en sån där vanlig i papper med fina julmotiv eller i bästa fall en chokladbit bakom luckan.

Och NEJ, inte en färdig från Barbie, LEGO eller BabyLips som kostar femhundra spänn och kan köpa dig fri från problemet.

Jag pratar givetvis den snart helt urspårade gör det själv-varianten, där allt från de 24 paketen (givetvis per barn) till valet av papper och inslagningsteknik snart når orimlighetens gränser.

För nu är det TÄVLING!

December är en härlig månad, men är i regel en utmaning för plånboken. Men till tröst har handeln snappat upp kalendertrenden och har lägligt nog mängder av småkrafs som du kan slå in. Det gör väl inget att plastgubbarna tappar armarna efter tre minuter eller att modelleran torkar vid första kontakten med luften i rummet. Det var ju ändå så billigt. Och billigt har kort livslängd.

(Här skulle jag infoga en bild på miljön som tindrar med ögonen på självaste julafton, men jag hittade ingen.)

Du kan också gå åt motsatt håll och satsa och kvalitet och hållbarhet. Det kostar givetvis. Underkläder behövs ju alltid. Strumpor likaså. Och kläder går ju alltid åt. Och smycken, glöm för guds skull inte smycken! Ös på med riktiga, bara lite mindre, paket varje dag fram till jul. Det kan gå att slå in en dunjacka i en ask, om du bara pressar ur allt luft först. Och en kryssning blir ju också mysigt.

(Här skulle jag infoga en bild på en plånbok när den tindrar med ögonen på självaste julafton, men jag hittade ingen.)

Att gå halva vägen är också en strategi. Mixa dyrt och billigt, högt och lågt. Konsumera, kom igen! Jaga efter barnen på vägen till skolan med eventuella oöppnade paket. Alla dagar i december ska prassla av papper och snören. ALLA! Det går inte att bli mätt på gåvor.

(Här skulle jag infoga en bild på ett gäng ungar som tindrar med ögonen på självaste julafton, men jag hittade ingen.)

Jag är mamma till fyra barn (eller 96 paket) och har testkört alla ovanstående strategier. I år taggade vi ner och gjorde förvisso en kalender, men vi skippade paket helt. Varje familjemedlem får i stället några luckor var där man skriver något som alla ska göra tillsammans under dagen. Idag var det sexåringens tur, och vi klarade hennes otippade uppdrag. Nästan.



Artikel och bild från: http://www.mabra.com/foraldrar-kan-vi-prata-lite-om-adventskalendrarna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar