Sveriges chefer är kända för att kunna peppa sin anställda. Tyvärr är de också kända för att vara FEGA. Jag tycker det avspeglar samhället i stort. Inte heller lärarna och föräldrarna vågar säga till sina barn. Om chefen inte vågar ha de jobbiga samtalen med de anställda så skapas inte positiv förändring. Dessutom saknas tydlighet på de flesta arbetsplatserna och det leder till att vi som anställda är osäkra på våra mål, våra roller, vem som bestämmer och om vi måste jobba på vår fritid.
De långa trivselmötena där vi pratar runt sanningen tar bara en massa tid och gör oss ännu mer stressade. De anställda vet inte om de ska säga ja eller nej till fler uppgifter. Detta skapar osäker personal som inte vet ut eller in. Jag tror det är många som googlar på sin titel för att förstå sin arbetsroll bättre. Det här fegeriet leder oss rakt in i väggen.
1. Våga ta konflikter: Du ska leda och våga ta konflikter. Våga ta de jobbiga samtalen med dina anställda. Det är det som kommer vara början till förändring som leder till framgång.
2. Var tydlig: Det gör dina anställda lugnare eftersom det vet vad de ska göra och vad som krävs.
3. Utbilda dig: Gå kurser som gör dig till en bra ledare.
4. Mindfulness: Utmana dina medarbetar att andas och ta hand om sig själva.
5. Prioritera: Hjälp dina medarbetare att se över sina prioriteringar. Säga nej till småsaker och gör de svåra uppgifterna som gör skillnad.
6. Ledighet: Dina anställda ska hinna göra sitt jobb på arbetstid. Lär dem att vara lediga på riktigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar