lördag 18 augusti 2018

Minska stressen genom att se andra


Nu var det en vecka sedan jag kom hem från Mallorca. Så den här känslan jag ska beskriva nu har jag tappat redan på arlanda.
Vad är det som gör att man känner sig mer levande och fin när man åker utomlands till varma länder?
Direkt vill jag fylla i att det är inte männen som ligger på tutan när jag går förbi. Det är nåt annat. Känner ni igen er? Helt plötsligt bryr jag mig mer om mig själv på ett bra sätt. En klänning slinker på även till vardags och jag smörjer in mig och tar hand om mig lite mer. Man blir mer ett med sig själv. Jag har aldrig haft så mycket bilder att lägga upp på mig själv.
Jag och Per var inne på att det är människornas närvaro. Det kanske är så att i ett varmt klimat så är man mer här och nu. Det går inte annat. Människorna ser varandra, ler och hejar. När det är kallt och ruggigt åker axlarna upp och vi koncentrerar oss på att överleva mer.
Jag upplever en värme från människorna och att de dessutom hejar trots att man inte känner varandra.  I min trappuppgång i stan, hejar inte folk. Vilket är galet. Mina barn reagerar på det och undrar varför.
Är det så att de är mer andliga än vi? Kanske? Jag vet inte. Det jag vet är bara att så fort jag landat på Mallorca eller i Madrid blir jag glad på ett sätt jag inte känner igen.

Så hallå alla därute. Kan vi inte försöka heja på varandra och stanna upp och se varandra lite mer?
I stället för att vara inriktade på er själva. Ställ dig frågan, hur kan jag hjälpa andra idag?
Jag lovar att stressen minskar om du har detta i åtanken.
Jag börjar imorgon söndag, då jag är tillbaka från semester och hemma igen.

Är ni med mig? Det skulle vara roligt om ni delade er upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar