söndag 5 augusti 2018

Träning och utbrändhet


Det var 6 år sedan jag brände ut mig sista gången. Men ändå är inte kroppen sig lik.
Ibland går det bra att träna men ibland blir kroppen helt slut på ett sätt som den aldrig blev tidigare.
Jag tänker intervjua en doktor som förstår detta. Om det är någon doktor eller annan kunnig som läser detta. Hör gärna av er till mig. Vad är det som sker fysiskt?Varför kan jag fortfarande känna mig konstigt slut efter träning. Jag vet att jag inte är ensam, jag har frågat många detta.
Jag kan bli så slut att det sitter i dagar. Jag frågade min Pt vad jag ska göra och hon ger tipset att äta fett och kolhydrater. Jordnötsmör är ett superbra tips. Jag minns en gång då jag klämde en semla direkt efter träning för att kunna vara helt normal. Energi depåerna fylldes på och jag mådde betydligt bättre. Jag kan känna mig bakis av träning.
Sen är det viktigt att förstå att man inte ska ta ut sig hårt under själva utbränningen. Kroppen förväxlar hög puls med stress och jag har pratat med många som fått panikångest under träning .

Träna lugnt under den första tiden. Yoga och promenader. Sover du dåligt så orkar inte kroppen prestera. Lyssna till kroppen. Kroppen behöver vila mer än hårdträning. Jag brukade träna och sen gå och lägga mig mitt på dagen för att kroppen skulle orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar